Wat kun je doen aan een slapeloosheid als je een kind bent?

Ik ben een kind, ik ben 12 jaar, en slaap niet. Overdag heb ik echt last van hoofdpijn, (door te weinig slaap) en s avonds is die hoofdpijn weg en ben ik vet actief! Dan slaap ik pas om elf uur/half 12 en dat is echt niet leuk :( Iemand goede tips? ps; ik gebruik valeriaan maar dat werkt een heel klein beetje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan moet je (echt, dat moet) de laatste anderhalf, twee uur voor je naar bed gaat geen beeldschermwerk meer doen. En beeldscherm is : televisie, computer, laptop, spelcomputer, mobieltje. gameboy, playstation, WII, afijn, alles waar een verlicht scherm aan te pas komt.
Ga in plaats daarvan een spelletje doen met een van je ouders of de hele familie (dat gunnen ze je toch wel ?). Iets actiefs mag ook best, als je dat het laatste half uurtje maar een beetje afbouwt. Wandel met de hond, ruim je kamer op, lees een boek,whatever. Toen er nog geen teevee's en computers waren, kwamen mensen hun avond ook wel door.

De reden dat je niet slaapt en 's avonds actief wordt, is dat toch de energie er uit moet. Dat kun je dus ook beter overdag gaan doen ; je zult zien dat je hoofdpijn er eerder van verdwijnt dan erger wordt, vooral als je activiteiten doet in de frisse lucht. En als je fysiek moe bent, slaap je ook veel beter.

En tenslotte is elf uur misschien wel helemaal geen verkeerde bedtijd voor je ; kinderbedtijd is bedacht oor volwassenen die ook nog een stukje avond voor zichzelf willen hebben, maar biologisch lang niet altijd noodzakelijk voor een 12-jarige.

Het klinkt stom, maar meer en meer kinderen van jouw leeftijd en zelfs jonger kampen (al) met dit probleem. De oorzaken blijken dus gebrek aan beweging overdag, en verkeerde signalen naar de hersenen door overmatig beeldschermgebruik. Niet leuk natuurlijk, overdag moeten sporten en 's avonds niet computeren, maar als je eenmaal 's nachts heerlijk slaapt, heb je het er wel voor over. Mijn jongste dochter (nu 11) had er heel erg last van, en kijkt nu uit zichzelf 's avonds al geen teevee meer, ook omdat ze meer hobby's heeft gekregen. Ze gaat zelfs uit zichzelf wat eerder naar bed om nog te kunnen lezen, of dagboekje schrijven, of sudoku maken. En het werkte na drie, vier dagen al.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook naar wat je overdag maar vooral ook ´s avonds drinkt ! Cola en energy zijn natuurlijk uit den boze, maar dat zal je moeder ook allang bedacht hebben. Maar voor de zekerheid noem ik het nog even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je zit met een jetlag na een poosje, zodat je lijf ook echt actiever wordt op een later uur.
Voor elk uur dat je dus je biologische klok wilt vervroegen, moet je dus enkele dagen het nieuwe ritme volhouden. Dan zal je innerlijke klok zich vanzelf aanpassen aan je nieuwe "leef-uren". Succes !

Andere antwoorden (3)

Probeer eens 2 uur voordat je gaat wilt gaan slapen geen TV, geen PC ,GSM of wat dan ook te gebruiken. Stel je wilt om 22:00 uur gaan slapen, doe dan vanaf 20:00 uur niets van dat soort dingen en ga in plaats een (saai) boek lezen met een beker warme melk. Geen koffie of thee of cola en niets meer eten. Ook al ben je vet actief, negeer dat en dwing jezelf dit te gaan doen. Zorg ook dat je niet gestoord kan worden. Bordje op de slaapkamerdeur "Niet storen" en GSM uit.

Moet lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++!
Bij jong zijn komen veel dingen kijken, je bent 12 en je hormonen beginnen op volle snelheid te werken. Dit brengt vaak slapeloosheid met zich mee. Wat bij mij vaak werkte (ik sliep vroeger ook erg slecht) was als ik savonds om 8uur (en dat is in de zomer ideaal) nog ging hardlopen. Ik rende meestal een rondje van ongeveer een uur. Het is lekker wat frisse lucht opdoen en Je hoofd leegmaken. En wanneer ik thuis kwam nam ik meteen een lekker warme douche, dan was ik zo uitgeput dat ik een half uur later lekker sliep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga met je huisarts praten.
valeriaan lijkt me geen oplossing.
misschien is het zo dat jouw dag/nachtritme anders in elkaar zit. dat hebben wel meer mensen. dat was bij mijn zusje en mijn nichtje ook zo, die hadden toen ze jonger waren (mijn nichtje nog steeds) hetzelfde probleem als jij. pas heel laat kunnen slapen, overdag ochtendhumeur, koppijn, misselijk, moe. en dan laat in de middag pas echt 'wakker worden' en energie hebben.
niet iedereen is ingesteld op hetzelfde slaap/waak ritme, al went dat na verloop van tijd uiteindelijk wel.
overigens, bovenstaande tips over geen beeldscherm kloppen ook!