Kan.een hematoom in je vetweefsel van je rug, zenuwpijn geven?

5 maanden na een val MRI gehad omdat ik enorme rugpijn heb. Niet te houden zonder medicijnen. Nu is er niks te zien in de ruggenmerg etc maar in mijn vetweefsel zit een grote hematoom. Volgens de arts kan dit niet mijn rugpijn veroorzaken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.1K
tinus1969
4 jaar geleden
heb je gevraagd wat de pijn WEL veroorzaakt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is begonnen na een val. Ik dacht dat er een krukje achter mij stond, maar een kind uit de klas had deze weggepakt. Ik kreeg last van mij heup en bil en dacht aan een slijmbeursontsteking. Bij de dokter spuit in laten zetten om door te kunnen. Ook in mijn bil want dit deed erg zeer. Daarna is het erger geworden en kreeg ik dexamethason. Daarmee moest de pijn binnen 2 dagen over zijn. De pijn werd alleen maar erger. Huisarts dacht aan een Hernia. MRI gemaakt van de onderrug. Was niks op te zien 2 weken na de pijn in mij bil startte de pijn in mijn rug. Deze pijn werd van vervelend naar niet dragelijk. Van allerlei medicijnen gehad, dit werkte niet, tot aan morfine etc. Helaas duurt alles erg lang voordat je gezien wordt. Ondertussen kan ik ook niet langer lopen dan 9 min. Bij de neuroloog een scan gehad van hoofd en CT rug. Deze waren schoon dus geen ms. Voor de zekerheid MRI rug gekregen. Daar was deze plek op te zien. Neuroloog kon niet antwoord geven wat het was. Hij moest
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Radioloog. Deze gaf aan dat het een hematoom was en niet deze pijn kon veroorzaken.
Gisteren bij de revalidatiearts geweest om plan van aanpak te maken voor het lopen etc. Maar hoe kunnen we starten als we niet weten waar de pijn vandaan komt. Ik kan nu niks, ik heb een zoontje waar ik geen 2 dagen achter elkaar kan zorgen. Het beste is schuin zitten met de benen omhoog. Wel gevraagd of de pijn van die plek kan komen. Nee dat kon niet, de radioloog had dat aangegeven. Vanochtend las ik een stuk waarbij het om een ruggenprik gaat. Ik heb 2 jaar geleden spoedkeizersnede gehad. Lees het volgende: Bloeduitstorting drukt op zenuwgroep
Tijdens het prikken kan er een bloedvat geraakt worden. In de meeste gevallen is dit maar een klein
beetje bloed; te vergelijken met een blauwe plek. In heel zeldzame gevallen kan een grotere
bloeduitstorting (hematoom) op de zenuwen drukken en schade veroorzaken. Een operatie is dan
dringend noodzakelijk om die druk weg te nemen. Ik dacht potverdrie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3. Ik dacht potverdrie, die hematoom kan dus wel druk op je zenuwen geven. Dus wel die pijn veroorzaken. Ik heb een afspraak met het pijnteam. Daarom vraag ik hier om expertise of dit kan? Eigenlijk zou er weer een scan gemaakt moeten worden of hij gekrompen is? En mijn man hoorde vanochten dat een pet scan je zenuwen beter kan laten zien?

Antwoorden (1)

5 maanden geleden heb je een val gemaakt. Ik neem aan dat de pijnklachten toen zijn begonnen? Als je hiervoor geen klachten had, zijn de pijnen een gevolg van de val.
Natuurlijk krijg je niet meteen een MRI. Waarschijnlijk ben je eerst door de huisarts gezien en heeft deze een diagnose gesteld. Toen heb je wellicht advies gekregen en misschien zelfs fysiotherapie. Het is duidelijk dat niks heeft geholpen.
De volgende stap kan dan een MRI zijn.
Wie heeft deze aangevraagd? De huisarts of een specialist in het ziekenhuis?
Indien het de huisarts is en hij als antwoord krijgt dat er alleen een hematoom te zien is die die klachten niet kan geven, zou ik me laten doorverwijzen naar een specialist in het ziekenhuis.
Indien je al onder behandeling bent bij een specialist en van hem dit antwoord hebt gekregen, dan moet je wel verder gaan.
Ik vind het namelijk vreemd dat 5 maanden na een val nog een hematoom te zien is. Is deze ook aan de huid te zien of alleen op de MRI? Een hematoom kan opzwellen waardoor deze gaat drukken.
Een MRI is een zeer goede scan. In principe kan een arts nav de beelden zeggen of de hematoom drukt op een zenuw. Alleen is een MRI niet zalig makend. Ten eerste is het een moment opname (natuurlijk worden ernstige aandoeningen meteen uitgesloten), maar je weet niet hoe de hematoom zich gedraagt in het lichaam. Verder blijkt soms tijdens een operatie dat de situatie visueel gezien, toch iets anders is dan gedacht.
Wat kun je nu doen? Ik zou niet afwachten, daarvoor loop je er al veel te lang mee.
Allereerst zou ik een aantal vragen stellen:
Als volgens de arts de klachten niet kunnen komen van de hematoom, waar komen ze dan vandaan?
Waarom is 5 maanden na een val nog steeds een hematoom zichtbaar op de MRI? Gaat de arts er vanuit dat deze verdwijnt? Dan zou ik op korte termijn weer om een MRI vragen, zodat de grootte van de hematoom vergeleken kan worden. Is deze geslonken? Hetzelfde gebleven? Gegroeid?
Een hematoom hoort er niet te zitten. Hoe kan deze verwijderd worden? Ik bedoel maar, maar een hematoom in de hersenen wordt acuut geopereerd.
Laat je desnoods binnen het ziekenhuis doorverwijzen naar een andere specialist of vraag een second opinion aan.
En, kan niet, bestaat niet. Een arts zei ooit tegen mij: Niemand heeft iets volgens het boekje.
Ofwel: Al geeft het bij niemand klachten, bij een ander kan het wel klachten geven.
Wil je meer weten, kun je me altijd ook een persoonlijk berichtje sturen (envelop).
Succes!