Waardoor hebben ouderen vaak meer problemen met omkijken tijdens lopen en fietsen?

En dan bedoel ik met name de problematiek met betrekking tot evenwicht en recht lopen/fietsen.
Het lijkt er namelijk op dat ouderen meer gaan wankelen. Natuurlijk zijn de spieren en botten etc niet zo goed meer. Maar dat wankelen is dat iets dat voornamelijk in de hersenen zit of in het evenwichtsorgaan? Maw waardoor komt die onstabiliteit precies vandaan?

2.6K
Amadea
7 jaar geleden
Gedurende je leven wordt je nek steeds minder soepel. Op den duur moet je je hele bovenlichaam meedraaien om achterom te kunnen kijken.

Antwoorden (2)

Het is een combinatie van meerdere oorzaken. DE gewrichten en spieren worden strammer, waardoor het bewegen moeilijker wordt, maar ook de reactiesnelheid wordt minder, waardoor e.e.a. wat trager gaat.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Alle functies gaan achteruit, de ene functie iets meer dan de andere, soms een paar tegelijk http://www.tekstenmeer.nl/wordpress/evenwichtstoornissen-bij-ouderen/
Het probleem is dat het gevoel wat minder wordt, dat de verwerking van zintuiglijke informatie trager gaat, en dat de spieren trager reageren.

Laten we eens kijken hoe je je evenwicht bewaart. Staan, fietsen, lopen zijn namelijk allemaal instabiele situaties waarbij dus activiteit nodig is om overeind te blijven. Laten we het lopen als voorbeeld nemen.

Lopen is een vorm van continu gecontroleerd naar voren vallen.

Als je je evenwicht dreigt te verliezen, begin je te vallen. Dat voel je. Met je evenwichtsorgaan natuurlijk, maar zeker ook met je spieren. In de spieren zitten spierspoeltjes, en die geven aan of een spier wordt uitgerekt - dat is belangrijke informatie over de houding van het lichaam.

Beide worden minder bij het ouder worden. Met als gevolg dat een jong persoon maar een heel klein beetje instabiel hoeft te raken om het al te voelen, terwijl een oudere dan nog niets merkt. Die merkt pas dat hij instabiel is als hij al een stuk verder uit evenwicht is.

Daarna moet die informatie worden verwerkt. Dat gaat bij een oudere trager. Gedurende de verwerkingstijd raakt de oudere dus verder uit evenwicht.

Wanneer de informatie verwerkt is, moeten de spieren worden aangestuurd om te corrigeren. Bij ouderen kunnen de spieren niet zo snel samentrekken als bij jongeren. Het corrigeren van een eenmaal in gang gezette instabiliteit duurt dus langer.

Samenvattend:
--  Bij een jongere geven de zintuigen een kleine, beginnende instabiliteit al door, bij een oudere geven de zintuigen pas een instabiliteit door als die al veel groter is.
--  Bij een jongere wordt die informatie snel verwerkt, bij een oudere duurt dat langer. Gedurende die tijd valt de oudere gewoon verder om.
--  Bij een jongere corrigeren de spieren heel snel, bij een oudere hebben de spieren meer tijd nodig om iets te doen.

Cryofiel
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Die spieren, evenwichtsorgaan en de verwerking van informatie (in de hersenen) maken allemaal ook wel gebruik van de zenuwen. Zouden die zenuwen, naast de spieren zelf, ook trager informatie doorgeven? Ik weet niet heel precies hoe zenuwen werken, maar dacht dat dat gaat met natrium en kalium potentialen en neurotransmitters, maar zouden die ook trager werken of zouden er daar gewoon minder van werken?
Zo lijkt me bijv. dat in de hersenen ook steeds meer verbindingen verdwijnen, maar zouden de verbindingen die er nog wel zijn ook trager worden? Zo ja , hoe kan dat dan? Door afbraak van myeline, verstopte hersencellen met eiwitten etc....?