Wat zijn deze mini (uitbreidende) blaasjes?

Ik heb nu al een aantal maanden last van dit op mijn vinger. Al een paar zalfjes zijn gebruikt. Sommige zalfjes zorgden ervoor dat alles weg leek te zijn, maar niets zorgt ervoor dat het weg blijft. Het blijft terugkeren.
Het verspreidt zich niet door aanraking. Heel langzaam komen er soms nieuwe stukjes bij naast waar de huid 'geinfecteerd' is. Hier vormen dan kleine blaasjes en vervolgens wordt dat stuk huid heel droog.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het ziet eruit als een schimmelinfectie.
Even langs de apotheek voor een schimmeldodende zalf. Voor de zekerheid kun je altijd eerst even een afspraak maken bij de huisarts.

Antwoorden (3)

Dit lijkt wel op eczeem. Daarvan bestaan verschillende vormen, en de oorzaak is meestal onbekend. Eczeem is vrij onschuldig, maar zorgt wel voor lelijke littekens.

Kijk voor meer informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Eczeem.
5 jaar geleden
Het lijkt sterk op dyshidrotisch eczeem.
Waarom?
Het begint met kleine blaasjes, die vaak wel diep in de huid liggen. Aan de oppervlakte lijken ze dan klein.
De huid die achterblijft, is heel droog en schilferig. Er kunnen zelfs kleine scheurtjes/kloofjes in de huid ontstaan.
Verder geef je aan dat het komt en gaat, wat ook heel typerend is voor deze soort eczeem.
En, meestal komt het voor op de handen.

Je geeft aan al allerlei zalfjes te hebben geprobeerd.
Het beste kun je naar de huisarts gaan en een crème vragen met antibiotica of cortisonen.
Cortisonen helpen altijd. Aangezien het op een klein plekje gesmeerd wordt, niet druk om maken.

Probeer verder je handen niet veel te 'irriteren'.
Gebruik zeep, crème met weinig toegevoegde middelen.
Gebruik handschoenen tijdens afwassen, soppen......

Succes!

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/129124-schilfers-en-vochtblaasjes-op-de-huid-dyshidrotisch-eczeem.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Zijn cortisonen hetzelfde als cortisol / corticosteroiden? In dat geval kunnen ze averechts werken. Ik heb ze ook gekregen in het traject om mijn handhuidproblemen aan te pakken; bij veruit de meeste mensen werken ze prima of doen ze weinig, maar bij mij gaven ze problemen: ik kreeg er heel dikke en stugge, knobbelige huid van die enorm jeukte.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Corticosteron, cortisol en cortison vormen een subgroep van de corticosteroïden.
Is inderdaad hetzelfde.
Het komt van nature in het lichaam voor.
Heel vervelend als jij daar dan toch averechts op reageert. Hopelijk reageer jij dan wel goed op bijvoorbeeld antibiotica-crème.
Geen enkel mens is hetzelfde bewijst jouw ervaring dan weer.
Voor de meeste mensen is het de oplossing, maar nooit voor iedereen. Helaas.
Wat is IS, kan alleen de huisarts je vertellen.

Ik kan je wel vertellen wat het zou kunnen zijn. Ik had namelijk zelf vergelijkbare problemen, inmiddels vele jaren geleden. Steevast eind maart, april, begin mei. Elk jaar wat erger dan het vorige jaar.

Ik ben naar de huisarts gegaan. Die zei dat het een eczeem zou kunnen zijn, of schimmel, of een combinatie van beide. Een test uitvoeren was mogelijk maar dat zou duur zijn en die test zou geen volledige zekerheid geven. Daarom spraken we af dat we het zouden proberen.

De eerste gok was eczeem. Ik kreeg daar iets voor - maar dat hielp niet.

De tweede gok was een schimmelinfecie. Ook daar kreeg ik iets voor - maar ook dat hielp niet.

Uiteindelijk bleek het een combinatie van eczeem en schimmel te zijn. De eczeem beschadigde de huid, waardoor de schimmel kon toeslaan. De schimmel zorgde voor irritatie, waardoor eczeem ontstond. Zo hielden ze elkaar in stand.

Een derde middel hielp hiertegen. Nadat ik dit middel had gebruikt was het probleem weg. Het daaropvolgende jaar was het probleem nog maar heel lichtjes aanwezig. Ik heb toen hetzelfde middel opnieuw gebruikt, en vanaf toen was het probleem definitief weg. Dit is nu zo'n 25 jaar geleden. Het is nooit meer teruggekomen.
...

Ga dus naar je huisarts om te laten beoordelen wat er bij jou aan de hand is. Op die manier kun je, in overleg met je huisarts, het probleem gericht aanpakken.
Toegevoegd op 16 april 2019 15:38: tekst
Cryofiel
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat goed om te lezen dat het is weggebleven.
Huid die 'kapot' is, is inderdaad gevoelig voor schimmel. Vooral als de huid op die plaats ook nog vochtig is. Het ene houdt het andere in stand en het ene veroorzaakt weer het andere.
Mag ik vragen welk product jou toen geholpen heeft?
Waarom ik dat vraag? Veel mensen met eczeem tussen de billen krijgen daar ook schimmel. Cortisonen tussen de billen wordt gek genoeg vaak slecht verdragen, waardoor daardoor de problemen nog groter worden. Vaak mengen de mensen dan allerlei creme door elkaar.
De reactie die jij op de hand had (die dus heel uitzonderlijk is), is op andere plekken (billen) veel voorkomend.
Ik hoop echt dat je het middel nog weet.
Bedankt alvast.
Cryofiel
5 jaar geleden
De naam van het middel weet ik niet meer. Wat ik nog wel weet is dat het een zalf was, uit een tube, en dat die zalf op basis van eucalyptus was.