Ben ik nu wel of niet aan te merken als eenarmig functioneel?

Heel lang verhaal in het kort,
Ik zit sinds augustus 2017 in de ziektewet met klachten aan mijn linker arm.
afgeknelde zenuw. ( ziek uit dienst gemeld daardoor ! Fase B laatste contract na 3 jaar ).
Mijn toenmalige bedrijfsarts gaf aan dat ik eenarmig functioneel was door mijn zware beperkingen aan mijn linker arm.
Januari 2018 geopereerd, klachten houden aan.
Juni 2018 uwv keuring eerste jaar ziektewet. Uwv stelt nagenoeg eenarmig functioneel.
Heeft wel 3 functies geduid, maar onvoldoende rest verdien vermogen
Voortzetting zw.
Ondertussen Nieuw onderzoek ziekenhuis,gehad zenuw blijvend beschadigd,
Nieuwe bedrijfsarts, stelt, klachten zijn duurzaam, kans op herstel is nihil, en adviseerd een nieuw arbeitsdeskundig onderzoek omdat zei niet kan duiden hoe ik de genoemde functies door uwv, eenarmig kan verrichten.
Nieuw arbeitsdeskundig onderzoek, ( onafhankelijk buro ) vraagt om recente fml van de bedrijfsarts.( zelfde als uwv, maar aangescherpt ), Onderzoek vind plaats en duid op veel functies, omdat de bedrijfsarts niet eenarmig functioneel op papier wil zetten volgens hun.
Nieuwe afspraak aangevraagd bij de bedrijfsarts via mijn ex werkgever ( eigenrisicodrager ).
Nog geen antwoord gehad hierover. ( afspraak moet nog worden ingeplant ).
Ben ik nu wel of niet als eenarmig functioneel aan te duiden ? Ik snap het niet meer.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.3K
tinus1969
5 jaar geleden
Zoek een advocaat of vergelijkbaar via juridisch loket. En laat een deskundigenoordeel doen door het UWV, niet door de bedrijfsarts van je werkgever. Als je niet oplet kost het je je uitkering.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
UWV arts bepaalt, geen ander bureau.
Lijkt erop dat het gaat om: wie betaalt?
Dat is tegenwoordig het schrijnende: UWV arts bepaalt en werkgever betaalt.
Het kan zelfs zijn dat de werkgever 10 jaar moet betalen (ook al zijn ze hiervoor verzekerd, dat willen ze liever niet).
Inderdaad terug naar de arts van het UWV en de eventuele arbeidsdeskundige van het UWV.
Arbeidsdeskundig onderzoek zegt niks over de mening van de arts, ofwel, wel of niet (deels) arbeidsgeschikt.
Trouwens, kans op herstel is nihil, betekent helemaal niet. (Nihil= niet, niks, 0%)

Antwoorden (1)

Zie de informatie van mr. Bart Gubbels op de site van Wet & Recht. Het is belangrijk dat u zich realiseert dat een UWV-arts enkel een medisch deskundigenoordeel geeft, zoals @PJJMulder in een reactie ook al aangeeft. De UWV-arts geeft een oordeel over de medische situatie van de werknemer, maar laat zich nooit uit over de juridische situatie.
Daarnaast heeft de werknemer een deskundigenoordeel nodig wanneer hij een loonvordering wil instellen. De wet verplicht dat het deskundigenoordeel van het UWV (en dus niet van een andere arts) als second opinion wordt overgelegd.
Of u wel of niet als eenarmig functionele werknemer aangeduid kunt worden, ligt aan de arbeid die u gaat verrichten. Stel dat u een arbeidsplaats krijgt waarbij u alleen maar moet schrijven, praten of de telefoon aannemen, dan bent u zeer waarschijnlijk 100% functioneel voor het verrichten van die taken.
Het is in uw situatie altijd ten zeerste aan te raden om tegelijkertijd een jurist te raadplegen. Doordat iedere situatie uniek is kan ik alleen algemene informatie geven.
De wettelijke term voor een persoon die door ziekte en gebreken langdurig een belemmering ondervindt bij het verrichten van werk en het vinden van werk, is een persoon met een ‘structurele functionele beperking’.
Lees onderstaande bronnen rustig door, misschien verschaft dat meer helderheid in uw uiterst moeilijke situatie. Stel u in ieder geval in verbinding met een advocaat, gespecialiseerd in arbeidsrecht.
Ik heb het vorige antwoord verwijderd, hele gedeeltes stonden er driedubbel in.