Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe moet kan ik het beste omgaan met rugpijn? (kwa houding)

Afgelopen week heb ik redelijk zwaar werk gedaan en sinds 4 dagen doet mijn onderrug enorme pijn. De dokter is nog 2dagen gesloten, maar morgen moet ik al aan het werk.
Nu wil ik graag tips over hoe ik het best met de rugpijn kan omgaan, want zitten, bukken, niezen, hoesten en vrij wel alle andere bewegingen doen doen echt enorm veel pijn.
Ik heb al tot 3uur in bed gelegen, maar dat heeft het alleen maar erger gemaakt.
Wat is een goede houding voor de rug? Of zijn er andere dingen die het verminderen? En paracetamol heb ik al genoeg genomen dus dat is geen optie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou zeggen: vermijd zwaar fysieke arbeid. Houd je rug warm en blijf wel bewegen. Bukken door door je knieën te zakken. Hopelijk geen blijvende schade aan je rug? Sterkte!

is de pijn er langzaam in geslopen of heb je een rare beweging gemaakt waardoor het pijn doet. grote kans dat het spierpijn is. in je rug zitten veel spieren die als je niet vaak je rug intensief gebruikt zeker pijn gaan doen. ik zou ff diclofenac of aspirine slikken voor de pijn en een paar dagen rustig aan doen. als je er na 2 of 3 dagen nog flink last van hebt zou ik wel even naar je arts gaan. beterschap

Paracetamol zal idd weinig helpen, je hebt veel meer aan een spierontspanner. Ook al is je huisarts niet aanwezig, je kan de dokterspost bellen. Je hebt maar 1 rug en daar zal je het je hele leven mee moeten doen, dus even een telefoontje naar de dokterspost.

Ik vraag me af of het zo verstandig is, om morgen naar je werk te gaan. Natuurlijk heb ik geen idee wat voor werk dat is, maar om je rug nog verder te belasten lijkt me niet zo'n goed idee. Als door rust te nemen, de pijn alleen maar verergert, zou het er weleens op kunnen lijken dat het niet alleen overbelasting van je rug is, maar dat er iets mis is gegaan in je rug. Wat een goede houding is, kan niemand je vertellen. Je zult dat zelf uit moeten proberen. Als ik jou was zou ik toch gaan liggen, en uitproberen wat de prettigste en minst pijnlijke houding is (zij, rug, buik). En probeer dinsdagmorgen een afspraak te regelen met je huisarts. Hij/zij kan snel zien wat er aan de hand is, en je verder adviseren hoe hier mee om te gaan. Veel sterkte!

Het beste is om op geleide van de pijn in beweging te blijven.Regelmatig van houding veranderen,dus zitten,liggen en lopen.100% rusten is niet goed,verder kun je elke 6 uur 2 paracetamol gebruiken,evt combineren met Ibuprofen.Of bij je Huisarts een andere pijnstiller vragen.Lage rugpijn is eigenlijk altijd onschuldig,je kunt misschien eens een afspraak maken bij een Fysiotherapeut,je krijgt dan tips om op een goede manier te tillen en dergelijke.En oefeningen om je spieren wat sterker te maken,beterschap.

Over het algemeen geld het advies bij lage rugpijn: Bewegen binnen de pijngrens en niet teveel overbelasten. Je mag ongeveer 2 dagen absolute rust houden (als de pijn echt heel hevig is) en daarna moet je echt weer gaan bewegen. In principe is het normale verloop van herstel in een lichaam binnen 48 uur klaar. Aangezien jij hier meer dan 2 dagen last van hebt is er blijkbaar iets anders aan de hand dan een normale klacht (spierpijn o.i.d) OF heb je jezelf niet genoeg rust gegunt om je lichaam genoeg te laten herstellen. Als student fysiotherapie zou ik je op basis van deze informatie het volgende advies willen geven. 1. Rust genoeg, ga op tijd naar bed en doe niet teveel lichamelijke activiteiten wat niet binnen je normale dagelijks leven past (doe reactieve sporten zoals tennis/voetbal ook eventjes niet). Blijf verder wel bewegen en ga dus niet de hele dag op de bank liggen. 2. Wissel posities als zitten/liggen af met af en toen een rondje te gaan lopen. 3. Kijk het nog 2 dagen aan, is het dan nog niet over ga naar de huisarts (of direct naar een fysiotherapeut, kan tegenwoordig ook). 4. Probeer op je werk niet teveel te tillen/zwaar werk te doen buiten je steunvlak. 5. Zet je rug niet op slot. Een rug is ervoor gemaakt om te buigen, maar let op: Bij zware dingen tillen mag je hem wel op slot zetten. Sterkte!

Als ik lage rugpijn had hielp het als ik met mijn voeten beetje uit elkaar plat op de grond steeds verder door mijn benen zakten. Achter de bank de leuning vasthouden dat je niet achterover valt en langzaam steeds lager zakken, je onderrug bollen dan moet je de spieren ontspannen die mede verantwoordelijk zijn voor lage (4 & 5 lumbaal) rugpijn

Probeer zo veel mogelijk te bewegen . Ga geregeld onder de douche met zo warm mogelijk water En ga dan met je rug bewegen onder de douche en beweeg dan ieder keer tegen de pijngrens aan . Omdat het warme water de spieren ontspant .

Bronnen:
Eigen ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100