Afkeuren zonder werkgever kan dat?

Goedendag.
Ik ben een man van 42 jaar,ik werk al vanaf me 17e in de bouwsector,van leerling straatmaker tot opperman tegelzetter noem maar op,eigenlijk altijd zwaar werk verricht.
In mijn jeugd was ik bekend met bronchitis,daar ben ik over heen gegroeid door veel te sporten.
Bij me laatste werkgever ging alles mis,ik werd ziek,bij het UWV gelopen en in 2009 kreeg ik een rapport dat ik alleen nog aangepast werk mocht verrichten dat lichamelijk en psychisch niet te zwaar was,dit kwam met mijn opleiding niet naar voren ,na 2 jaar ziekte wet werd het WIA,die vervolgens terug gevorderd werd want ik was minder dan 35%afgekeurd. Huh?
In 2012 is er geconstateerd dat ik COPD hebt,daarbij een chronische ontsteking aan bij de stuit,en angst stoornis door bijna gestikt te zijn in me eigen slijm,knie en schouder klachten,en van ventoline naar 5 verschillende pufjes gegaan maar de long arts ziet geen verslechtering en de UWV arts hanteerd niet het oude rapport maar zegd nu u bent gezond genoeg om volledig te werken, traplopen is al vermoeiend,de ene schimmel infectie na de ander door de puffen ,zwaar tillen en tot borst hoogte gaat niet, knieën doen behoorlijk pijn .Maar het UWV geeft niet mee,maar ik kan gewoon niet meer,wat moet en kan ik nog doen,heb een operatie aan de stuit gehad genees tijd 6 maanden en de huid gaat om de haverklap open door een nieuwe ontsteking die eruit wil.
Iemand een idee wat ik moet doen,werken gaat gewoon niet en een uitkering krijg ik niet

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Als je niet in de wia zit wat is dan je inkomen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is inderdaad te onduidelijk:
Krijg je nu wel of niet inkomen, ww, WIA?
Waarschijnlijk niet.
Is er een partner met inkomen?
Natuurlijk moet je hier niks, maar soms vertel je veel details.
Als er een partner is, kan het inderdaad zijn dat dit de enige bron van inkomsten is.
Misschien woon je nog thuis? Alles kan.
Woon je zelfstandig en alleen? Misschien bijstand?
Kijk wie jou kan helpen.
Gemeente, huisarts, vakbond?
MarBet
5 jaar geleden
Een bijstandsuitkering kan misschien wel, afhankelijk van vermogen en partnerinkomen. Daarnaast kun je volgens het UWV 65% werken, niet in de bouw waarschijnlijk, maar misschien wel in een andere sector die lichamelijk minder zwaar is? Dat kan ik niet uit je verhaal opmaken. Dus je zou naar omscholing kunnen kijken.

Antwoorden (1)

Het korte antwoord is dat je geen WIA-aanvraag kunt doen wanneer je niet verzekerd bent voor de WIA (oftewel: in loondienst werkt, WW ontvangt of vrijwillig verzekerd bent). Dus werk je niet (meer) in loondienst, dan heb je geen recht op WIA.

(Je situatie hier is me overigens niet helemaal helder, want je vertelt niet of je op dit moment werkt of niet en of je een uitkering ontvangt en zo ja, welke. Maar dat terzijde.)

Als ik iets uitgebreider inga op je verhaal, dan zou het relevant kunnen zijn om te vermelden dat het in bepaalde gevallen wel mogelijk is om - wanneer je eerder een WIA-uitkering hebt ontvangen of wanneer die is afgewezen - een nieuwe aanvraag te doen op basis van een verergering van destijds bestaande klachten. Afgaand op je verhaal lijkt dit in eerste instantie niet van toepassing te zijn, maar het lijkt me verstandig dit goed uit te zoeken. De uitkering moet dan minder dan vijf jaar geleden zijn beëindigd (of afgewezen) én het moet gaan om verergering van bestaande klachten. Dus niet om nieuwe klachten die bij de beoordeling destijds geen rol speelden. Aangezien je het hebt over een beoordeling in 2009, lijkt die termijn van vijf jaar hier verstreken te zijn. Toch kan het de moeite zijn om hier eens goed naar te kijken en je te laten informeren door iemand met goede - juridische - kennis van zaken: de aanvraag is dan wel bijna tien jaar geleden, maar als de klachten aantoonbaar (en ik moet toegeven: dáár zit het hem vaak in) binnen vijf jaar na die beoordeling zijn toegenomen, zou dit toch een grond kunnen zijn voor een nieuwe aanvraag. Let wel: het gaat hier alleen nog maar om de grond van de aanvraag, dus de voorwaarde voor het in behandeling nemen ervan. Over de uitkomst is daarmee nog niets gezegd.

Het is echter moeilijk te beoordelen: je geeft namelijk niet aan wat destijds de reden was voor de aanvraag, wat er is gebeurd dat heeft geleid tot terugvordering en - begrijp ik? - bijstelling van het AO-percentage naar <35% of wat het AO% daarvoor was. Daarnaast vertel je niets over je huidige inkomens/werksituatie, waardoor het me ook niet duidelijk is in welke hoedanigheid je op dit moment bekend bent bij het UWV: had je al een nieuwe aanvraag gedaan? Is er sprake van ZW-begeleiding? Etc.

Nu moet je je niet verplicht voelen om die informatie te geven wanneer je dat niet wilt, maar begrijp wel dat het bij antwoorden dan toch wat bij algemeenheden moet blijven.

Voor meer informatie over het opnieuw aanvragen van WIA, zie bron:
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo Lies, ik werk al ruim 10 jaar niet meer,door de klachten is dit niet meer mogelijk,UWV gaf aan dat de 35% ziek zijn niet voldoende is voor een WIA en heeft hem daarom terug gevorderd,in het rapport van 2009 staat : conclusie arts, aangepast werk zowel lichamelijk als geestelijk,voor de rest is er nooit geen hulp geboden of een traject op gestart.Ik heb nu ook geen uitkering,heb wel een nieuwe aanvraag gedaan ,deze is afgewezen op basis van geen verergering van de klachten vergeleken bij 2009, terwijl het UWV praat over een rapport van 2011 die niet bestaat.Ik heb via de longarts de grafieken mee gekregen van de flow functies deze geven aan dat er verslechtering is,maar het UWV zegt dat hun de grafieken niet kunnen lezen en daarom geen nieuwe aanvraag toekennen