Moet een gebroken teen continu gespalkt staan?

Als een teen gebroken is moet de teen dan continu gespalkt staan. Want is de kans er dat de teen scheef groeit als de teen niet continu gespalkt staat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
fremar
5 jaar geleden
Is de gebroken teen aan de teen ernaast gespalkt?
Ivana
5 jaar geleden
Bij mij niet gebeurd, heb er een kromme teen aan overgehouden. Lastig!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Man en moeder ook niet gespalkt toen teen gebroken was.
Man heeft een knobbel op de teen en moeder een dikkere teen eraan overgehouden.

Antwoorden (2)

De breuk moet tijdens het helen op z'n plaats gehouden worden .
En lopen met een niet-gespalkte teen is veel pijnlijker dan met een gespalkte.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, een gebroken teen moet continu gedurende tenminste 2 weken gespalkt zijn en blijven. Deze tijd is nodig om weer aan elkaar en niet scheef te groeien.

Het is afhankelijk van de breuk hoe de behandeling precies zal zijn.Als het de grote teen betreft, is gips nodig. Conservatief is de behandeling als er niet geopereerd wordt.
---met een speciale pleister de 'dakpanpleister' wordt de teen gespalkt---
De gebroken teen wordt vastgeplakt aan de teen ernaast zodat deze niet kan bewegen... zo heb je minder pijn en geneest de breuk het snelst.