Een piep in me oor, wat te doen?

Ik heb al drie dagen achter elkaar op een willekeurig moment een lange piep gehoor, ik neem aan dat dit door te hard muziek te beluisteren komt. Ik luister muziek de hele dag meestal. Ik zou graag willen weten wat ik hier het beste tegen kan doen, kan ik gewoon nog muziek luisteren maar dan op een zachter volume? Of kan ik het beter vermijden? Een andere oplossing is ook goed!

1.7K
crispy
5 jaar geleden
gehoorbeschadiging door langdurig te hard geluid is onherstelbaar. Ik weet niet precies wat er bij jou aan de hand is, maar ik zou je wel adviseren om heel erg op te passen met het volume van de muziek waar je naar luistert. Door slecht gehoor heb je snel de neiging om het harder te zetten, en dat is dan weer de reden dat het nog slechter wordt.
Om zeker te zijn over de status van je gehoor kan je een gehoortest doen bij een audicien. Dat is in de regel gratis.
Castle
5 jaar geleden
Koptelefoons zijn ook een enorme boosdoeners.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
de harde muziek is voor even. De (harde) piep voor de rest van je leven zeggen ze dan
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben je recent verkouden geweest? Er is een holle ruimte tussen de binnenkant van je oor en je kaak. Ik had het laatst ook gepaard met kiespijn en oorpijn door verkoudheid.

Antwoorden (1)

Als het gehoor is beschadigd door (te veel) geluid, is dat in principe niet meer geheel te herstellen. Bij elke overbelasting gaan ze blijvend een beetje achteruit.
Stop dus ogenblikkelijk met het overbelasten van je oren!
Je oren 'rust' geven door ze een tijdje helemaal dicht te stoppen helpt niet voor het herstel.
De piep kan blijvend zijn, dat is niet te zeggen.
Oftewel: je kunt je nu wel zorgen maken over een piep (die misschien weer weggaat), maar zeer waarschijnlijk is je gehoor beschadigd voor de rest van je leven. Je zult echt je gedrag moeten veranderen, om te voorkomen dat je zó doof wordt dat het je functioneren beperkt.