Kun je in slaap vallen nadat je bent flauwgevallen?

Ik werd midden in de nacht wakker. Ging even naar de wc. Daarna terug naar bed. Maar bij het teruglopen voelde ik me heel naar. Duizelig, misselijk, zwart zien voor ogen, alsof het licht bijna uit ging, dat ik flauw ging vallen. Later lag ik weer op bed en had ik nog steeds dat zelfde gevoel. Alsof ik flauw ging vallen, alleen lag ik al. Nu heb ik het idee dat ik wel ben flauw gevallen, want ineens was het de volgende ochtend. En ik werd ook duizelig wakker. Normaal gesproken duurt het even voordat ik weer in slaap val, maar nu was ik ineens 'weg' voor mijn idee. Maar kan dat, in slaap vallen, nadat je bent flauw gevallen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

Het eerste wat je beschrijft is een flauwte wat vaak veroorzaakt wordt door je bloeddruk die daalt doordat door zwaartekracht het bloed van hoofd weg zakt.
Vergelijkbaar met op een stoel zitten en snel opstaan, je betarespons duurt even om je bloeddruk zo af te stellen dat het bloed tegen de zwaartekracht ingepompt kan worden.
De reden dat mensen dat neer gaan is om de simpele reden dat je in horizontale positie geen zwaartekracht hebt en je hersenen weer genoeg bloed krijgen.
Hierdoor is het dus praktisch onmogelijk platliggend flauw te vallen.
Aannemelijk is dat je gewoon weer in slaap bent gevallen en niet flauw gevallen met en doorslapen. Natuurlijk kan je wel flauwvallen en net voordat dat gebeurde je ging liggen. Meestal weten we de momenten net voordat we in slaap vallen niet meer, dus lastig of je gelijk doorsliep of niet.

LET OP! dit gaat alleen om bloeddrukflauwte, flauw vallen kan uiteraard ook door tig andere oorzaken die zeker medisch onderzoek verdienen.
Let gewoon op of het vaker voorkomt, is dit het geval neem contact op met je (huis)arts.