processierups: wanneer is het gevaar om daar last van te krijgen het grootst?

is dat overdag of 's avonds? en maakt de temperatuur of vochtigheid nog iets uit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het maakt niet uit welk tijdstip en welke weersomstandigheden. De rups wordt vooral gesignaleerd in zomereiken langs lanen in steden en dorpen, erfbeplantingen op campings en op landgoederen in bosrijke omgeving. De overlast kan tot ver in augustus aanwezig zijn.

De eikenprocessierups ontwikkelt vanaf half mei sterk irriterende brandharen. Eén rups heeft in totaal zo’n 600.000 tot 700.000 van deze haren, die gemakkelijk in de huid, ogen en luchtwegen van mensen dringen. De brandharen bevatten een giftig eiwit waarop ons lichaam heftig kan reageren. Van half mei tot eind september bezorgt de rups de meeste overlast. In de natuur blijven de haren vijf tot zeven jaar actief.

Let op: oude nesten kunnen ook overlast bezorgen. Om klachten te krijgen hoeft er geen rechtstreeks contact met de rups te zijn.

De haartjes worden verspreid door
- de wind (tot wel 100 meter)
- langsrijdend verkeer
- het wegbranden of wegzuigen van de rupsen
- kleding waar de brandharen aan kleven.

Om verdere verspreiding van de brandharen over het lichaam te voorkomen en om de ontstekingsreactie tegen te gaan is het zinvol de huid direct na de blootstelling met plakband te strippen. Om herhaalde blootstelling te voorkomen is het verwijderen van de haren uit kleding noodzakelijk. Die moet daarom grondig gewassen worden (het liefst op 60°C).
Amadea