kan een nekhernia gevaren opleveren ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
paulus811
6 jaar geleden
Heeft een arts je al verteld dat er sprake is van een nekhernia?

Antwoorden (1)

Door nekhernia kunnen uitvalsverschijnselen (zoals verlammingen en/of gevoelsverlies) ontstaan.

Bij een nekhernia hoeft niet altijd tot een operatie overgegaan te worden. In ongeveer 85% van de gevallen gaan de klachten vanzelf weer over. Eventueel ondersteund door fysiotherapie, gedoseerde rust en pijnstillers. Daarom wordt er pas na acht weken geopereerd. Deze ingreep wordt verricht door een neurochirurg.
Er wordt een absolute operatie-indicatie afgegeven als er sprake is van ernstige en snel optredende uitvalsverschijnselen. Dit komt echter nauwelijks voor.
Bij een relatieve operatie-indicatie geeft de patiënt zelf aan dat de aanhoudende pijn niet meer te dragen is en dat hij daardoor niet goed meer kan functioneren.

Toegevoegd na 27 minuten:
Goede aanvulling van Paulus811:
Daarnaast bestaat er extra gevaar van letsel door bijvoorbeeld vallen of een aanrijding. Doordat de disc tegen de zenuwbanen drukt is er bij een ongeluk eerder kans op (blijvende) schade aan het zenuwstelsel dan bij iemand zonder hernia.
SimonV
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Goed antwoord, al mis ik het extra gevaar van letsel door bijvoorbeeld vallen of een aanrijding. Doordat de disc tegen de zenuwbanen drukt is er bij een ongeluk eerder kans op (blijvende) schade aan het zenuwstelsel dan bij iemand zonder hernia. Een ander gevaar is de operatie zelf waar blijvende schade kan ontstaan als de zenuwbanen beschadigd raken.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt! Heb m'n antwoord aangevuld.