Wat betekend het als er bij het bloedprikken veel luchtbellen in het bloed zit?

Ik moest vandaag bloedprikken en het viel mij op dat er heel veel luchtbelletjes in mijn bloed zit...wat betekend dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij komt dat niet uit je bloed maar doordat de naald niet helemaal goed in je ader zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat er lucht meekomt bij het afnemen van je bloed.
Zit niet in je bloed (gelukkig). :)

Het beste antwoord

Dit betekent dat de naald niet geheel in je bloedvat is geprikt. Bij het volzuigen van de spuit wordt daardoor het bloed uit jouw ader direct gemengd met meegezogen lucht. Die lucht komt dus niet uit je bloed, maar uit de kamer waar je op dat moment bent.

Je kunt geen luchtbellen in je bloed hebben. Luchtbellen in het bloed geven namelijk direct aanleiding tot ernstige klachten. Zoek maar eens op caissonziekte, die uiterst pijnlijke ervaringen geeft. Zelfs hartfalen ligt op de loer als er grotere hoeveelheden lucht in je bloed zouden zitten.

De luchtbellen die jij ziet betekenen dus dat er wat omgevingslucht is meegezogen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik bedenk me net dat er ook een andere manier van bloedprikken is. Daarbij wordt geen injectienaald in een ader gestoken waarna een buisje wordt volgezogen, maar prikt men een naald (al dan niet met een slangetje eraan) in je ader waar het bloed vervolgens zelf uitloopt. Men hoeft dan alleen maar een buisje onder het einde van de naald / van het slangetje te houden om het bloed op te vangen.

Als dat is wat ze bij jou hebben gedaan, druppelt (of spuit) het bloed uit het slangetje, waarna het in de buisje valt. Bij het in het buisje vallen van de bloeddruppeltjes raakt natuurlijk ook lucht tussen het opgevangen bloed.

Ook in dat geval komen de luchtbelletjes die je ziet dus uit de kamer waarin je je op dat moment bevindt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn 5 buisjes bloed afgenomen en de buisjes waren binnen 2 seconde gevuld...maar ik ben blij met jou uitgebreide uitleg dat de bellen niet in mijn bloed zitten, want ik schrok wel toen ik al die bellen zag...
Cryofiel
10 jaar geleden
Vijf buisjes die snel vollopen, dat klinkt als de tweede manier die ik beschreef (in de toevoeging op mijn oorspronkelijke antwoord). Vergelijk dat met het vullen van een grote pan (of een gieter) met water. Als de straal krachtig genoeg is, komt er ook een heleboel lucht in het water terecht. Bij water zijn die luchtbelletjes er weer heel snel uit; bij bloed niet omdat bloed een veel dikkere vloeistof is. Fijn te horen dat ik je ongerustheid heb kunnen wegnemen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En volgende keer: als je iets ondergaat vraag je METEEN als je iets wil weten!