Daar is een aantal redenen voor. Ten eerste hebben mannen relatief meer spierweefsel dan vrouwen. En spieren produceren warmte. Dat is ook de reden dat je het warm krijgt als je je inspant.

Vrouwen hebben relatief veel vetweefsel. Vetweefsel isoleert, waardoor hun kerntemperatuur hoger blijft. Maar het zorgt er ook voor dat de warmte die de spieren produceren niet naar de uiteinden doorstroomt. Tel daar de slechtere bloeddoorstroming van het bloed bij vrouwen bij op, dan krijg je handen die zo’n 2 graden kouder zijn dan die van mannen. En dan zijn vrouwen ook nog eens gevoeliger voor kou. Ze merken een temperatuurverschil van 0,2 graden al op, terwijl mannen dat pas bij 0,4 graden doen. Ook reageert het vrouwenlijf eerder op afkoeling, bijvoorbeeld door te gaan rillen. Dat komt weer door die koude voeten en handen, waar de meeste warmtereceptoren zitten. Het gevolg: een eeuwige strijd om de knop van de verwarming op kantoor. Volgens onderzoek van de Universiteit Maastricht werkt de gemiddelde man het liefst bij 22 graden Celsius. Een vrouw doet licht kantoorwerk graag bij 23,2 tot 26,1 graden.
Ivana
6 jaar geleden
Leuk dit antwoord, maar ik ken genoeg oudere stellen, waarbij de man de verwarming hoog zet, gaat gillen als de tuindeur openstaat en het liefst een deken om zijn benen heeft als hij stil op de bank zit. Ikzelf moet er niet aan denken bij een temperatuur van 22 graden op kantoor te zitten 21 is me al teveel. En lichamelijk werk verzetten (stoffen, boenen bedden opmaken enz.) is prima bij 18 graden. Mijn BMI is normaal.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dit antwoord gaat over algemeenheden. Natúúrlijk voldoet niet iedereen hier aan !
:-)