als je elastische kousen niet goed zitten, werkt dat nadelig?

en zo ja, op welke manier?
de gene die me heeft geholpen heeft ze niet goed aan gedaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou geen antwoord weten maar kun je geen thuishulp bellen? Of degene die ze heeft aangedaan?
Of het slechte invloed heeft weet ik niet maar het zal ook niet comfortabel zijn nu.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank voor je tip, het probleem is inmiddels verholpen maar ik vraag het me gewoon af.

Het beste antwoord

Het gaat er om dat de aangemeten elastische kous een bepaalde druk uitoefent. Zitten de kousen verkeerd, dan kan het zelfs averechts werken en leiden tot pijnlijke dikke benen.
----------------------------------------------

Jazeker, dat klopt, het is slecht voor je benen.

Steun- of compressiekousen worden aangemeten omdat je last hebt van oedeem of spataderen, of ter preventie hiervan. Bij het aanmeten van de kousen wordt gekeken naar de ernst van de aandoening en op basis daarvan wordt er gekeken naar een goed passende kous.

Het gaat er om dat de aangemeten elastische kous een bepaalde druk uit oefent. Deze zijn persoonlijk en moeten vakkundig aangetrokken worden. Zo moet bij de dikkere kousen opgelet worden dat de aanwezige naad recht zit bv. Zitten de kousen verkeerd, dan kan het zelfs averechts werken en leiden tot pijnlijke dikke benen.

Door het dragen van steunkousen verminderen de klachten. Zij geven een comfortabele steun. Zodra je een keer geen steunkousen draagt, voel je duidelijk het verschil.

https://www.oim.nl/steunkousen/veelgestelde-vragen-steunkousen
http://www.huidtherapie-doetinchem.nl/behandelingen/therapeutische-elastische-kousen/

Toegevoegd na 13 uur:
Zodra je een keer geen steunkousen draagt ...OVERDAG..., voel je duidelijk het verschil.
's Nachts draag je geen steunkousen, iedere avond voor het slapen gaan moeten de kousen weer uitgetrokken worden.

"Waarom mag ik mijn steunkousen 's nachts niet aanhouden?
Wanneer je ligt is de druk in de slagaderen een stuk lager dan wanneer je staat. De uitwendige druk die een steunkous geeft, wordt dan relatief te hoog ten opzichte van de inwendige druk in de slagaderen. Dit kan de bloeddoorstroming belemmeren." (bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat is mij verteld.
maar als ik nou overdag even op bed wil liggen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Anke, dat is niet bij iedereen hetzelfde, het ligt aan je benen. Ik zou deze vraag aan je Zorg Coördinator stellen. ZoCo is de wijkverpleegkundige waar jij onder valt. ZoCo heeft hier het juiste antwoord op. Degene die de steunkousen komt aantrekken is meestal een lager opgeleide verzorgende. Tijden zijn veranderd, op dit moment worden steunkousen soms ook door hoger opgeleiden en zelfs verpleegkundigen aan- en uitgetrokken. Dat kan echter verschillen per thuiszorg organisatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!