Kan ik nog langer worden?

Ik ben nu 16 jaar en ben 1,68m.
Ik zou heel graag langer willen zijn, maar ik ben afgelopen 2 jaar eigenlijk niks gegroeid.
Ik heb de laatste jaren ook een heel slecht slaapritme en vaak weinig slaap gehad. Ook heb ik nooit echt veel gegeten.
Ik ben ook groter dan m'n ouders.

Zou ik nog kunnen groeien als ik meer zou gaan eten en meer nachtrust zou hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Zorg alsjeblieft goed voor jezelf, je lijf moet nog een tijd mee.
Als jij niet genoeg energie in je lichaam stopt, kan het niet groeien en ontwikkelen.
Castle
6 jaar geleden
Gezond eten en drinken, bewegen, (negatieve) stress zoveel mogelijk vermijden en genoeg rusten. Daarnaast zijn er misschien oefeningen die je spieren en houding aanpassen maar hierover kun je dit beter vragen bij een bewegingsspecialist (trainer, fysio) of een arts. Je moet ook rekening houden dat er erfelijke factoren kunnen meespelen en dan moet je gewoon accepteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De meeste kinderen worden langer dan hun ouders. Dat ben je al, geef je aan. Kijk eens op https://huisartsenlent.praktijkinfo.nl/modules/zelftests/hoe_lang_word_ik.php voor een hele algemene berekening. Geen enkele garantie dat het klopt ;-) Op https://www.ouders.nl/vraagbaken/hoe-lang-wordt-mijn-kind staat ook nog wat informatie en een mogelijke, algemene, berekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De totale lengtegroei kun je niet beïnvloeden door sport of voedsel. Lengte en gewicht worden bepaald door genetische factoren en ligt vast in de groeischijven. Dat zijn schijfvormige stukjes krakbeen aan de uiteinde van sommige botten. Je kunt de groei wel afremmen door ongezond te leven. Als je zelf te weinig eet en te weinig slaapt heb je er een zgn. luxe probleem van gemaakt.
https://nl.wikihow.com/Langer-worden-als-je-in-de-groei-bent

Antwoorden (1)

Je bent 16 jaar en naar mijn inzicht moet je nog ff ;-) Je kan tot je 20 ste groeien. Mocht je er toch erg over inzitten raadpleeg dan de huisarts en stel de vraag hoe jouw lengte eruit zal zien in de nabije toekomst. Laat je niet wegsturen want je zit ermee!

Begin alvast met gezonde voeding (schrap zoveel mogelijk bewerkte voeding uit je dagelijkse eetpatroon.)

Ik ben een felle tegenstander van het drinken van melk! Melk is voor kalfjes en niet voor mensen.

Maar in melk zitten ook groeihormonen (en allerlei andere hormonen.) Probeer een half jaartje volle melk. Mocht het je lukken om te groeien door het drinken van melk dan daarna stoppen met de z.g.n. witte motor. Melk is de witte 'sloper' en nogmaals niet voor mensen maar voor kalfjes!

Mocht je meer info willen dan lees ik je reactie wel.

Gr. Feetje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Hoezo is het een 'sloper'?
Erna55
6 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/boekrecensie-melk-de-witte-sloper-got-milked.aspx -
-- “Het boek van de Canadese Alissa Hamilton bevat veel onzinnige beweringen en is vooral bangmakerij”, aldus Astrid Postma-Smeets, kennisspecialist Voeding en Gezondheid van het Voedingscentrum. “Het draagt alleen maar bij aan verwarring rondom een gezond voedingspatroon.”
Daarnaast trekt ze conclusies die geen voedingswetenschapper zou trekken. Bijvoorbeeld: ‘Fosfor uit melk heb je niet nodig, omdat je al voldoende fosfor binnenkrijgt met frisdranken als cola’ of ‘ik zag dat iemand
op tv wonderbaarlijk herstelde van een kaliumtekort, door bananen te eten.’ Om haar stellingen kracht bij te zetten gebruikt ze subjectieve waarnemingen als ‘ik vind de witte kleur van zuivel saai’ en ‘ik heb vroeger gezien dat je van veel melk drinken een groenige huid en donkere kringen
rond je ogen krijgt’. -----
Castle
6 jaar geleden
Je geeft in je antwoord dat melk slecht is en alleen voor kalfjes maar ook dat je een half jaar volle melk moet drinken vanwege de (groei)hormonen. Denk je echt dat een half jaar volle melk drinken je lengte veranderd? Zijn er dan geen alternatieven om te groeien? Zijn die hormonen waarover je schrijft dan niet schadelijk meer? Ik drink geen melk omdat ik geloof dat het slecht voor je is en adviseer het dan ook niet. Vraagsteller moet gewoon gezond gaan eten en hierover informatie inwinnen bij een diëtiste of arts. Een andere kant is dat hij gewoon tevreden moet zijn met zijn lengte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dr. Ir Astrid Postma-Smeets
over eerlijk eten en over de Schijf van Vijf
Wel in de schijf van vijf
Magere en halfvolle melk, magere en halfvolle yoghurt, karnemelk en magere kwark Niet in de schijf van vijf
Volle melk, volle yoghurt, vla, pudding. Wanneer je geen zuivel gebruikt doe je je eigen gezondheid te kort
Wanneer je iemand adviseert om geen zuivel te gebruiken, moet je een goed alternatief adviseren. Laat een gezonde leefstijl geen obsessie worden.
http://www.optimavita.nl/voeding/wanneer-wordt-gezond-leven-een-obsessie/