Gaat chronische hyperventilatie wel ooit over?

En hebben jullie tips om de dag door te komen? Benauwdheid, trilling van de lichaam, hele dag hoofdpijn etc.

Mijn huisarts is tot volgende week op vakantie, dus bij hem kan ik ook niet terecht helaas.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

In de periode tussen de 10 en 20 jaar worden we normaal gesproken volwassen.
Dit is een zeer heftige periode in je leven.
Je ben bezig je persoonlijkheid te vormen en dat is niet makkelijk.
Aanvankelijk wil je graag met de massa mee lopen, maar zo ergens richting de 16- 17- 18 jaar, begin je je afwijkend te gedragen ten opzichten van die massa.
Dat geeft zeer veel onzekerheid en stress.
De momenten dat je echt alleen bent, kunnen heel vervelend gaan verlopen, veel piekeren, onrust, verdriet, boosheid en twijfel.
Dit kost erg veel energie.
Deze energie moet je weer tijdens je slaap aangevuld worden, als dat door je onrust niet gebeurt, ga je energie te kort komen en sta je in de ochtend al moe en lamgeslagen op.
Hierna kom je in een negatieve spiraal te recht en kunnen ernstige klachten ontstaan.
Een aantal mogelijke oorzaken voor hyperventilatie:
1 Je karakter, je bent een erg gevoelig type.
2 Onregelmatig leven.
3 Ongezonde levensstijl.
4 Ongezond eten en drinken.
5 Het op je tenen moeten lopen voor je opleiding.
6 grote ergenis over iets in je omgeving.
7 Slechte thuis situatie.
8 Verkeerde studierichting.
9 Niet kunnen loslaten van ruzie/ ergenissen.
10 Denken dat anderen het altijd beter doen dan je zelf.
11 Te weing eigenwaarden.
12 Te onzeker in veel zaken.

Begin voor je zelf een lijstje te maken met punten die voor jou van toepassing zijn.
Dan krijg je overzicht van de mogelijke oorzaken.
Kijk op welke punten je al iets kan veranderen.
Zoek een vertrouwenspersoon om hier over te praten.
Drink voldoende gewoon water en liever geen koffie, cola en/ of andere energiedrankjes!
Slik extra calcium- magnesium- zink tabletten.
Ga sporten en vooral veel dansen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Chronische hyperventilatie kan bij een juiste aanpak over gaan, echter door je karakter, blijf je er wel gevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Wat heb je dat mooi omschreven Eddijst! Nog één punt zou ik aan het lijstje van mogelijke oorzaken willen toevoegen en dat is het meemaken van een heftige gebeurtenis in je leven. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja pieter, het lijstje is nog veel langer te maken, een niet verwerkte traumatische ervaring is vaak de eerste aanleiding.
dank voor je plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Eddie,ik heb er zelf ook regelmatig last van ,weet wel wat ik dan het beste kan doen maar wist eigenlijk nooit de oorzaak.
Nu ik jouw lijst heb gelezen is het voor mijzelf ook een heel stuk duidelijker!
Dank je wel,weer iets waar ik aan kan werken om het zoveel mogelijk te voorkomen!! :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal worden dit soort zeer vervelende problemen veroorzaakt door het verliezen van het overzicht in het leven.
Het gevoel geleeft te worden zonder dat je daar invloed op hebt, is een medeoorzaak.
Het voedingssupplement Calcium, magnesium en zink+ D3 ,geeft na enkele weken, weer rust en overzicht en minder chaos in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitgebreid antwoord!+
Maar verkeerd ademhalen staat er niet bij hè?
Dat kreeg mijn moeder te horen toen ze veel last kreeg van hyperventilatie:dat ze verkeerd adem haalde.
Ik wist niet eens dat dat kon.
Ik heb zelf wel eens last van hyperventilatie als ik ruzie heb met iemand(komt gelukkig niet dagelijks voor)en dan wil ik eigenlijk niks meer zeggen omdat het me uitput en ik daar uren later nog last van heb en als iemand dan toch door gaat ga ik echt hyperventileren door de hele situatie.
Of als ik nerveus ben over iets en daar over na ga denken dan komt het ook voor.
Ook als ik rustig alleen thuis zit.
Heel raar.
Dan kies ik er toch maar weer voor iets kalmerends te slikken om rustig te worden en minder te hoeven denken
Maar ik vindt het mooi wat je zegt over dat overzicht verliezen in het leven, ik vraag me wel eens af of veel mensen dat gevoel hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laurena, het verkeerd ademhalen is een gevolg van wat anders, net als het hevig transpireren, rillen, evenwichtstoornis, hartkloppingen enz.
En juist als je denkt rustig thuis te zitten komt het opzetten.
Jammer dat je dan naar een pilletje grijpt.
Want dan heeft je lichaam en geest niets geleerd, dus op naar de volgende aanval.
Heel veel mensen verliezen zo nu en dan het overzicht in het leven en sommige zijn het helemaal kwijt.
De huidige maatschappij veroorzaakt steeds meer slachtoffer op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik ook liever niet teveel medicatie maar ik moet wel.
Volgens de psychiater die mij behandeld kan het dwanggedachten verminderen en zou dit mij ook kunnen helpen minder obsessief met mijn eetstoornis bezig te zijn.
Ik kan soms heel angstig worden als ik alleen thuis ben en dan raak ik in paniek,mijn moeder werkt en kan niet altijd gelijk komen en dan neem ik een pilletje om rustig te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laurena, het is met een antwoord geven altijd erg moeilijk in te schatten hoe het met de ander gesteld is.
Ik wist wel van je eetstoornis, niet van je angsten.
Ik weet niet of je een man of een vrouw bent, en als je een vrouw bent, of je de pil slikt. Ik heb ruim 25 jaar de pil geslikt en pas vorig jaar kwam ik erachter dat mijn chronische hyperventilatie door de pil kwam. Ik ben ermee gestopt en ik heb GEEN hyperventilatie meer. Geen paniekaanvallen meer, geen benauwdheid, geen trillingen meer, helemaal niets! Dus het kan hormonaal zijn. Laat het zeer zeker even nakijken bij de dokter. Ik heb in die tijd heel veel baat gehad bij Valdispert rustgevende tabletten. Puur natuur, dus kan geen kwaad. Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat dit antwoord je kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bedenk in ieder geval tijdens zo'n aanval dat het een hele natuurlijke reaktie van je lichaam is. Niets om je zorgen over te maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sjurtje, jouw ervaring op dit gebied is volkomen nieuw voor me, hoe ben je er achter gekomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eddijst: ik ging na wanneer ik er het meeste last van had en wanneer het minst. Toen bleek dat ik voor en tijdens mijn zwangerschap het minst last had. Een jaar na de bevalling kreeg ik weer acute hyperventilatie en zat voor de zoveelste keer in het ziekenhuis met een paniekaanval. Nooit bij stilgestaan dat dat het weleens zou kunnen zijn, maar toen mijn huisarts me belde om te zeggen dat ik door het gebruik van een bepaalde pil kans had op trombose wilde ik niet meer aan een andere beginnen. Als ik andere pillen gebruikte kreeg ik nog meer kwaaltjes. Toen heb ik de stap genomen om te stoppen en te kijken of mijn hyperventilatie hier ook aan gelinkt kon worden. Dat is nu 1,5 jaar geleden en tot op de dag van vandaag geen last meer. Dus voor mij is het bewijs geleverd. Een nichtje van mij kreeg last van hartkloppingen toen ze aan de pil begon. Dat zei voor mij ook genoeg. Vandaar dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sjurtje,had je het bij 1 soort pil of heb je meerdere soorten geprobeerd waar andere stoffen inzitten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@vlindertje98 Ik had bij 1 soort pil de minste last. Dat was de Diane35. Veel geprobeerd, ook de prikpil, maar niets hielp. Totdat ik het niet meer gebruikte. Ik denk dat ik zo "goed" reageerde op de Diane35 omdat er minder oestrogeen in zit dan bij andere pillen. Als ik erop terugkijk was mijn paniek ook ongeveer 50% minder. Maar nu ik geen oestrogeen meer op een onnatuurlijke manier meer binnen krijg is het helemaal weg. Vlak voor mijn menstruatie voel ik nog weleens het gevoel boven komen, maar het overheerst niet meer. Ik weet nu dat dat door mijn eigen hormonen komt en dat zorgt er weer voor dat ik totaal niet in paniek raak. Dus ik probeer nu zoveel mogelijk ervoor te waarschuwen en mensen te laten proberen om aan die pil te denken voordat ze aan de anti-depressiva of zo gaan. Want die heb ik ook jaren geslikt! En nu voel ik me veel beter als in die tijd! Bedankt voor je interesse! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Je hoeft mij niet te bedanken,ik zou juist zeggen jij bedankt want ik had hier nog NOOIT van gehoord,zo zie je maar weer hoe leerzaam GV kan zijn ;-)
Zelf heb ik er ook zo lang ik me kan herinneren last van maar weet inmiddels goed wat ik dan moet doen. Heb altijd de pil geslikt en nu ook weer tegen hevige overgangsklachten,kan best zijn dat het ook daardoor komt maar ook bij Ed heb ik veel gelezen waarvan ik een hoop mogelijke oorzaken zie! Alhoewel ik het fijn vind er nu meer over te weten ga ik me er verder toch maar niet in verdiepen,straks krijg ik door al dat lezen er over nog spontaan een aanval ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat risico zou ik inderdaad niet nemen! Fijn dat je zo goed weet hoe je ermee om moet gaan! En Ed had inderdaad hele goede dingen in zijn verhaal! En, geen dank, wel fijn om met je eigen ervaringen mensen te kunnen helpen! Groetjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sjurtje, het klinkt allemaal heel logisch.
Het verschijnsel hyperventilatie, is zeer gecompliceerd.
Zelfs de werking van Gal- lever kunnen deze klachten veroorzaken.
Van wat ik er van af denk te weten, is de hoofdoorzaak, je eigen gevoelige karakter ( te gevoelig)
Dit in combinatie van andere factoren geven de klachten.
Het is dus vooral het type mens.
Ook een burn-out heeft hier grote raakvlakken mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou inderdaad heel goed kunnen Ed, dat is ook waarom niet alle vrouwen die de pil slikken hier last van hebben. Het is zeker zeer gecompliceerd! Ik ben in ieder geval blij dat ik (eindelijk) achter de oorzaak bij mij ben gekomen. Want geloof me: het is absoluut geen pretje! Niet alleen voor de persoon zelf maar zeker ook voor de naaste omgeving. Ik ben veel gelukkiger nu en kan eindelijk zeggen dat ik voor 100% kan genieten van het leven! Ben verhuisd naar een warmer land, waar de mensen en het leven een stuk relaxter zijn! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd Eddie,toen ik een burnout had,had ook tegelijk "HV leven" lastig om dan van je burnout af te komen maar ook dat is gelukt :-))
sjurtje,lijkt me heerlijk daar te mogen wonen ;-) zal me niks verbazen als dat ook mede oorzaak is dat je van CHV bent afgekomen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@vlindertje98 hahaha ja het is inderdaad héérlijk hier! Maar het is andersom gegaan. Als ik niet van CHV was hersteld had ik dit nóóit aangedurfd! Ik ben blij dat je van de burnout bent afgekomen, CHV is een extra zwaar obstakel! Knap van je! ;)
Doordat ik heb begrepen dat je angst hebt voor CHV en er daardoor de hele dag last van hebt, lijkt het mij sowieso verstandig als je naar een plaatsvervanger gaat of belt zodat deze je naar de juiste specialist kan doorverwijzen voor onderstaande therapieen!

Als je hyperventilatie wilt laten verdwijnen, of het aantal aanvallen wilt verminderen, dan moet je in de eerste plaats de oorzaak kennen van die hyperventilatie
( bij jou waarschijnlijk de angst hiervoor omdat het de 1e keer zo heftig was)
Vaak is het handig dat je hiervoor de hulp van een vertrouwenspersoon inroept. Deze zal je dan helpen om de juiste oorzaak te gaan zoeken.

Ademhalingsoefeningen om hyperventilatie te genezen

Een goede ademhaling aanleren kan wel helpen om aanvallen van hyperventilatie te verminderen. Er bestaan oefeningen bij een gespecialiseerd iemand die je kan leren meer van uit je buik te ademen. Ook zal je in deze oefeningen leren om bij een aanval van hyperventilatie op een betere manier te gaan ademen. Met de lippen op elkaar geperst ademen in een ritmische beweging van drie tellen inademen en zes tellen uitademen; zal een rustiger gevoel met zich meebrengen.

Lichaamsbeweging om hyperventilatie te genezen

Aanvallen van hyperventilatie kan men ook aanpakken door te zorgen voor meer lichaamsbeweging. Meer bewegen zal uiteraard voor meer dingen goed zijn dan voor hyperventilatie alleen. Waar meer beweging alleszins voor kan zorgen, is dat het evenwicht tussen zuurstof en koolzuur in het bloed verbetert en standvastiger wordt. Zo is trouwens iedere vorm van ontspanning geschikt om aanvallen van hyperventilatie de kop in te drukken.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop echt dat je een waarnemer kunt vinden of anders de huisartsenpost zodat je zo snel mogelijk kunt beginnen!
Over ademhalings-en ontspanningsoefeningen kun je ook veel op internet vinden!
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima en helder antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iSpecial ik wil toch één ademhalingsoefening proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen omdat ik daar zelf veel baat bij heb en je hier meteen mee kunt beginnen! Dit kun je zittend,liggend en als je het onder de knie hebt ook staand doen: Leg één of beide handen losjes op je buik,haal diep in door je neus,je voelt dan (als je het goed doet) je buik opzwellen,ca 5 sec. vasthouden en dan heel goed,zover mogelijk uitademen door je mond met een soort pfff geluid,je kunt hierbij helpen door lichtjes te drukken met je hand(en),zodra je voelt dat alle lucht uit je buik weg is ca 5 seconden wachten en dit zo vaak als nodig is herhalen! Het is sowieso goed om te leren inademen met je neus en uitademen via je mond en ALTIJD met je buik en NIET je borst want dat is te oppervlakkig waardoor HV ook vaak ontstaat (verkeerde ademhaling)!!

Je zult merken dat het helpt, hoop ik ;-) ,deze oefening niet alleen doen bij een aanval maar zo vaak mogelijk per dag zodat de manier van ademen ( door je neus in en door je buik uit) een gewoonte gaat worden. 's Avonds voor het slapen gaan werkt deze oefening ook heel ontspannend voor iedereen!!! Ben benieuwd of het je gaat lukken (niet te snel opgeven want het kost even tijd) en er baat bij hebt.
Wil je dat laten weten ajb? Veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ow zie nu pas je antwoord haha ik heb hetzelfde geschreven sorry ;)
Chronisch is over het algemeen dat het vaak nooit over gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook chronische hyperventilatie. Dat heb ik getest in het ziekenhuis. Ik ben doorgestuurd naar een longarts en ik moest ademhalingsoefeningen doen omdat ik verkeerd ademde. Je moet dus via je buik ademen en ik ademde via mijn borstkas. Het scheelt wel heb geen hartkloppingen meer of adem tekort maar je moet het wel oefenen. Wie weet kan dit de oorzaak zijn. Het is maar een tip :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele goede tip maar jammer dat je niet uitlegt hoe je dit kunt doen! Daarom heb ik je helaas (nog) geen + gegeven.
Ik heb inmiddels één oefening beschreven bij reactie van mijn antwoord,misschien heb jij nog een andere oefening die je als aanvulling op je antwoord kunt geven? Is altijd van harte welkom! Ik neem aan dat je nu geen last van CHV meer hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit idd niet meer nee maar wel moeilijk om goed adem te halen dat gaat eigenlijk vanzelf bij iedereen. Als dat niet vanzelf gaat word het moeilijk. Je moet dus bij het in ademen je buik vol laten lopen met lucht en dan via je mond weer naar buiten dus echt proberen om je buik te "bollen" leg je hand maar eens op je buik dan voel je vanzelf of je via je buik ademd. Dan adem je via je neus en uit je mond weer uit en dan herhaal je gewoon 10x op een dag een paar minuten. Gewoon als je loopt of werkt of ontspant kan altijd. En anders 2x naar de longarts die kan het je laten zien hoe dat moet.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
donkertje,jammer dat je geen andere oefening hebt kunnen vinden!

Jij hebt bij toeval oefeningen van een longarts geleerd omdat je daar naar toe was verwezen maar dit is absoluut niet nodig!
Er zijn genoeg therapeuten die hier in gespecialiseerd zijn zoals bv een fysiotherapeut, haptonoom, logopedist, mensendieck therapie enz.! Als je voldoende oefent gaat ademhalen op de juiste manier op een gegeven moment automatisch. Ik ben overigens blij voor je dat je er helemaal van af bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sorry :) En ja van een longarts idd. Dat is mijn ervaring dus dat wou ik delen :)
Maar ik heb ook cvm erbij dus heb heel wat specialisten achter de rug maar deze van voor de hyperventilatie dus vandaar dat ik reageerde.... Dank je wel! Tjah misschien kan het voor de vraagstelster wel een optie zijn toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan gebeuren! Ervaringen delen is altijd goed donkertje ;-) Sorry maar ik vind echt dat je voor CHV niet persé bij een longarts hoeft te zijn,zeker iSpecial niet als je leest hoe zij hier aan is gekomen!
(zie één van haar reacties/antwoord onder haar vraag )