mijn kat heeft me gebeten wat moet ik doen?

mijn kat heeft me heel pijnlijk gebeten maar het ziet er niet heel erg uit, het is wel opgezwollen en heeft niet gebloed maar het voelt wel pijnlijk zal ik de huisarts bezoeken of hoeft dat niet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Waarom heeft je kat je gebeten? Zolang de huid nog heel is (en dat begrijp ik uit je vraag) zou ik het even aankijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Let goed op. Een kattenbeet kan onschuldiger lijken dan het is. De kleine scherpe tandjes maken kleine (soms wel diepe) gaatjes die snel dicht gaan. Je ziet er weinig van. Het nadeel is dat hierdoor de bacteriën juist opgesloten zitten in je huid.

Antwoorden (1)

De ernst van een kattenbeet is moeilijk zelf in te schatten. De kans op infectie is groot. Overleg daarom altijd even met uw huisartspraktijk als u bent gebeten door een kat.

Wat kunt u er zelf aan doen?
Wanneer u bent gebeten door een kat is het belangrijk dat u de wond goed schoonmaakt. Dit kunt u doen door de wond onder lauw, stromend water schoon te spoelen.

Een kwart tot de helft van alle kattenbeten gaat ontsteken. De wond wordt rood, dik, warm en pijnlijk. Het getroffen lichaamsdeel kunt u vaak minder goed bewegen. Tevens kunt u last krijgen van koorts. Uit de wondjes kan pus komen. Veel huisartsen schrijven daarom uit voorzorg een antibioticum voor. Kattenbeten worden zo min mogelijk gehecht, omdat dit de kans op ontsteking vergroot. De huisarts zal de wond desinfecteren en bedekken met een nat verband. Wanneer u niet meer optimaal bent beschermd tegen tetanus, zal de huisarts u hiervoor (her)vaccineren.
SimonV