Welke middelen zitter er in een "klysma"?

mijn schoondochter heeft vanmorgen in het ziekenhuis een klysma gekregen,
wat zit erin waardoor de boel los komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat jullie professionele hulp gezocht hebben!
Hoop dat er nu een oorzaak en oplossing gevonden wordt, zodat de toekomst er beter uit gaat zien.
Sterkte!

Het beste antwoord

Ah, het probleem is nu opgelost? Gelukkig maar, wat zal ze (en jullie) opgelucht zijn.
Het hangt er een beetje vanaf, het kan een docusaatklysma zijn met docusaatnatrium en glycerol, of een natriumfosfaatklysma - beide maken harde ontlasting zacht zodat die alsnog via de natuurlijke weg naar buiten kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze ligt er nog
ze heeft nog niet gepoept
ze zit helemaal vol zei de dokter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo vreemd, als ze wel at en niet poepte raak je vol. Het _moet_ eruit, dus dan maar op deze manier.
Arme meid, ik hoop dat het toch snel allemaal goed komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen haakjes: je zou ook aan de artsen kunnen vragen welke werkzame stoffen in het klysma zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze is leeg het heeft tot 9 uur vanavond geduurd
ze is weer thuis
ze heeft vanaf half 3 tot 9 uur op de plee gezeten

Andere antwoorden (2)

glycerine

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zou lauw water zijn. Maar ik weet uit de zorg dat in een miniklysma glycerine zit.
Met warm water spoelen helpt heel goed, en is gevaarloos hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze heeft ze in het ziekenhuis gehad en het spul was een okergeel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, glycerine verzacht de ontlasting ook een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee Marion, okergeel, kan er niets bij bedenken.
Er bestaan verschillende soorten klysma' s. De basis is altijd lauwwarm water, waarvan de hoeveelheid varieert van 120 ml tot meestal een halve liter. Dat water kun je op zich gebruiken maar er kunnen ook stoffen in opgelost worden. Bij kleinere klysma's is dat een zoutsoort zoals natriumsulfaat of -fosfaat. Bij grotere kun je zeep gebruiken maar ook middelen als stroop heb ik zien gebruiken. En dan heb je nog Microlax, glycerine en zetpillen als rectale laxeermiddelen maar dat zijn geen klysma's.