Hoe erg is een verdikte hartspier?

Ik ging vandaag naar de doktor voor een gesprek. Uit een hart filmpje wat bij mij was gemaakt, zei hij dat ik mogelijk verdikte hartspieren heb omdat de tijd tussen mijn hartkloppingen anders dan een normaal hart is (Eerder werd mij ook gezegd dat mijn hart ritme verkeerd is maar dat dat niet erg is, dus hopelijk is het dat) Ik moet nog naar de cardioloog. Uit voorzorg en geruststelling voor mezelf wilde ik toch weten hoe erg verdikte hartspieren nou eigenlijk zijn? In mijn dagelijks leven heb ik geen last van mijn hart en werk gewoon normaal, hoewel ik wel snel moe ben als ik moet sporten op school, maar ik sport zelf niet dus dat kan gewoon conditie zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20K
Erna55
6 jaar geleden
Het lijkt me dat de cardioloog bij uitstek degene is die je kan vertellen hoe de verdikking van je hart in elkaar steekt. Alleen met deze informatie kan emand je vertellen of het erg is en of je er rekening mee moet houden. Wacht dus het gesprek met de cardioloog af.

Antwoorden (2)

Zonder specialistisch onderzoek kun je niet zeggen hoe ernstig de verdikte hartspier is. Daar hebben we de cardiologen voor.
De cardioloog zal je zeker uitgebreid onderzoeken en daarop adviezen en medicijnen geven.
Een gezonde leefstijl helpt mee om te voorkomen dat de ziekte erger wordt. Voor mensen met cardiomyopathie geldt o.a. (maar ook dáárover kun je met de cardioloog praten):
* drink geen alcohol
* neem voldoende rust en ga niet over je grenzen heen
* verdeel de energie over de dag
* Verder kan griep gevaarlijk zijn. Let daarom goed op en: overleg met de cardioloog of een griepprik nodig is. Wees voorzichtig als er griep heerst. Vermijd contact met mensen die griep hebben ziek goed uit bij griep.

Wil je al wat voorbereiding op je gesprek met de cardioloog; kijk dan op de site van de Hartstichting:
https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/cardiomyopathie-(hartspierziekte)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij (vermoeden van) deze aandoening voeren we een of meerdere onderzoeken uit.
Echocardiografie
Veilig en pijnloos onderzoek om structurele afwijkingen van het hart op te sporen. Door met een stift over de borstkas te bewegen wordt het hart door middel van ultrasone (geluids)golven in beeld gebracht.
MR-angiografie (MRA)
Combinatie van angiografie en MR-scan, waarbij via een MR-scan de bloedvaten in beeld worden gebracht. Meestal krijgt u een contrastvloeistof toegediend via een infuus om de bloedvaten zichtbaar te maken.
Elektrocardiogram (ECG)
Filmpje van het hart, meet en registreert de elektrische activiteit van het hart.
Inspanningstest
Test waarbij de elektrische activiteit van het hart wordt gemeten tijdens een inspanning. Dit kan ritmestoornissen of tekort aan zuurstof tijdens inspanning aantonen.
Holter-ECG
Elektrische activiteit van het hart gedurende 24 uur registreren met een (compact) draagbaar toestel.

Verdikking
De verdikking van de hartspier is meestal asymmetrisch. Dit betekent dat bepaalde delen van de hartspier verdikt zijn, terwijl andere delen nog normaal zijn.
Symptomen
De ernst van deze symptomen of klachten wisselt sterk. Ze doen zich voor op elke leeftijd:
Abnormale vermoeidheid
Kortademigheid bij inspanningen
Pijn op de borstkas
Hartkloppingen
Flauwvallen
fremar