mag ik gaan zwemmen ( zie uitleg)?

ik heb een schaats in mijn been gekregen en de dokter heeft het geplakt en zei da ik 10 dagen niet mag gaan zwemmen maar ik wil dat over 8dagen doen zou da moge? en zo ni, zen daar geen waterdichte pleisters voor?

Toegevoegd na 31 minuten:
ik kan dat feestje in het zwembad NIET meer afzeggen!

Toegevoegd na 2 dagen:
wat zou er gebeuren als ik het toch doe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.7K

Het beste antwoord

In die 10 dagen zit een ruime marge.
Bij sommige zal het zelfs na 10 dagen nog niet goed dicht zitten, soms is het na 5 dagen al goed.

Daar kunnen we hier niks over zeggen.

Zit het na 6 dagen mooi dicht dan zou ik na 8 dagen lekker gaan zwemmen.
Zit het dan net dicht dan niet.

Je kan het natuurlijk helemaal dicht tapen, met bijvoorbeeld plastic en verhuistape, maar je wordt niet vrolijk als je dat weer los moet halen. Inclusief gratis ontharen en oppassen dat je de wond niet opentrekt.

Toegevoegd na 32 minuten:
na je toevoeging:
Lekker met een biertje of colaatje in een stoel liggen of aan de bar zitten is toch geen straf..

Toegevoegd na 2 dagen:
Toch doen:
Waterdichte pleisters bestaan, maar die zijn eigenlijk alleen bedoeld voor een douchebeurt, ze zullen waarschijnlijk niet lang genoeg waterdicht zijn voor een zwemfeestje.

Hoe groot is je wond?

Bij een kleine wond zou ik een waterdichte pleister nemen.
Dan twee extra pleister er naast elkaar overheen doen.
Eventueel de randen verstevigen met "leukoplast waterdicht"

Bij een grotere wond kan je met brede "leukoplast waterdicht" en eventueel een stuk vuilniszak best iets mooi maken. Doe wel iets op de wond zodat het niet te snel gaat broeien. Bijvoorbeeld een washandje, eventueel even in een pannetje met kokend water doen.

Als je je eerst scheert, dan blijft het beter zitten, is het waterdichter en makkelijker en minder pijnlijk eraf te halen.

Natuurlijk wel blijven nadenken:
Ondertussen kan je al zien of de wond mooi aan het helen is, ziet het er niet netjes uit, dan netjes met je pootjes op het droge blijven.
Niemand die het erg vindt als je het verhaal een beetje aandikt. Flink verband erom en een beetje mank lopen. Dan wil die ene leuke meid je vast wel ff helpen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u voor al de uitleg!!!

Andere antwoorden (11)

Ik zou het gewoon even navragen want het scheelt niet zo heel erg veel, 2 dagen maar vraag het toch nog maar even na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een dokter zegt wacht tien dagen, dan bedoelt hij: "Wacht tien dagen" en niet "Wacht 8 dagen".

Waterdichte pleisters bestaan niet. Het enige dat je zou kunnen overwegen is je been in plastic verpakken en het op een dusdanige manier dichtplakken dat er geen water bij kan komen, maar dat is dan weer geen gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor, waterdichte pleisters bestaan. Maar verder ben ik het met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh serieus, pleisters waar geen water doorheen komt?
Weer wat geleerd, dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn zeker al 10 jaar in de handel;
http://www.hansaplast.nl/producten/pleisters/Waterbestendige-pleisters/54788.html
In jouw wond kunnen bacterien komen en daarom het advies van de dokter dat je niet mag zwemmen.
Waarom zou je dit advies in de wind slaan. Je kunt beter wachten totdat je wond goed gesloten is. Daarna kun je zo vaak zwemmen als jij wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Door de beweging die je maakt kan de wond opengaan, naast dat er in zwemwater bacteriën zitten die makkelijk binnendringen. En dan zit je nog lange buitenspel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps niet leuk dat je een schaats in je been hebt gekregen.Ik heb zelf ook wel eens met een open wond gezwommen met waterdichte pleisters , kan je op recept krijgen van je huisarts of dermatoloog.Na die tijd pleister eraf halen en naspoelen met water en afdrogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gewoon naar je feestje gaan, maar je kan alleen absoluut niet het water in.

De dokter heeft gezegd dat je 10 dagen moest wachten, dus moet je ook echt TIEN dagen wachten.

Maar ga gewoon naar je feestje. Of is het geen feestje als je het water niet in kan? Gewoon gaan en niet zwemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Als de dokter zegt 10 dagen dan is dit een garantie 'datum' . Bij de ene persoon heelt het eerder dan bij de ander. Weet niet in hoeverre de lijm los kan weken in de wond.
Daarbij lijkt het me totaal niet aan te raden om met een relatief verse wond in een zwembad te gaan zwemmen. Chloor gaat prikken en het korstje dat de wondranden samen trekt kan losweken met een mog. litteken als gevolg. Daarbij zitten er in een zwembad heel veel bacteriën die je niet in een wond wil hebben.
Weet niet waar de wond zit maar als je toch perse wilt zwemmen doe er dan een zak over heen (bij voet of enkel kwetsuur) en anders een plastik zakje pakken, over de wond het zakje en de randen met leukoplast beplakken. De blauwe is volgens mij redelijk water bestendig
12 jaar geleden
ik vind dat je het niet moet doen, het is niet allen voor jouw wond gevaarlijk maar waarschijnlijk ook vies voor andere zwemmers. er zwemmen waarschijnlijk ook kinderen in het zwembad. dat is onhygiënisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit inderdaad een marge in die 10 dagen. Bij de één geneest zoiets sneller als bij de ander. Het zou dus ook langer kunnen duren. Als je zeker wilt weten of het mag, maak dan een afspraak op de dag van het feestje of de dag ervoor, om het even te laten beoordelen. Wie weet is het al wel zover genezen dat je gerust kunt gaan zwemmen. Zo niet, dan het zwembad toch maar vermijden. Je kan natuurlijk nog wel vragen of er iets van waterdichte pleisters zijn, of dat er niet toch een andere oplossing is om de wond goed af te dekken in het water.
Maar als het niet kan, dan kan het niet. Het beste kun je je daar dan toch maar bij neer leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 dagen zegt de huisarts niet voor niets natuurlijk.

het is nog aan het genezen, en water maakt een wond week waardoor het makkelijker open kan gaan of een korstje eraf kan weken.

daarbij kan je je stoten en kan het weer losgaan.

in een zwembad zijn altijd bacteriën en je kan dus een ontsteking overhouden als je te eigenwijs bent en maling hebt aan het advies van je huisarts.

waterdichte pleisters bestaan niet, wel waterproof pleisters maar hier heb je niets aan.

wat je kan doen is naar je huisarts gaan met deze vraag, misschien dat het zodanig genezen is dat zwemmen geen probleem is. hij kan je ook tips geven over hoe je het moet verbinden áls je mag zwemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook spuitpleisters, die kan je dus er op spuiten, mogelijk zijn die waterafstotend, zonder recept verkrijgbaar.