Wanneer heb je een ingezakte rugwervel?

Zaterdag liep ik nog rond te springen, zondagmorgen wakker midden in de nacht met een hele slappe en slapende arm. In de morgen wakker met beetje rugpijn. Rond 11 uur werd dit zo hevig dat ik niks meer kon. Niet meer staan, zitten, lopen. Ik heb diclofenac genomen. (Dit hielp amper en hield maar 2 uur aan) Maandag thuis gebleven van school en in de ochtend naar de dokter geweest, maar die zei alleen maar overbelaste spieren. Vandaag nog steeds heel veel last. Mijn armen tintelen en slapen steeds, mijn rugwervel (bij mijn nek en schouderbladen) kraakt steeds en ik heb enorme pijn. Kan niet bukken en zitten. Alleen bij liggen word het minder. Zit aan 3/5 iboprofen per dag en ook dit helpt amper. Ben 14 jaar. (Kom wel heel veel calcium te kort, weet niet of dit een rol speelt)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Je wervels zijn als het ware een soort blokjes (met een uitloper naar achteren) die op elkaar gestapeld staan. Bij een ingezakte wervel is zo'n blokje ineengedrukt; letterlijk ingezakt dus. Het kan ontstaan als er druk op de wervel uitgeoefend wordt in de richting van je hoofd naar je voeten (of omgekeerd). Als het bot niet sterk genoeg is om die druk te weerstaan dan verbrijzelt het bot geheel of gedeeltelijk waardoor het inzakt; het wordt dan ook gezien als een breuk in de wervel.

Dit is een probleem dat bij ouderen veel voorkomt als gevolg van botontkalking, bij jongeren komt het eigenlijk alleen voor als gevolg van (ernstige) ongevallen. Zonder een ongeluk te hebben doorgemaakt is het op je 14e zo goed als onmogelijk om een ingezakte wervel te krijgen. Als er verder niets opvallends is gebeurd dan heeft verder onderzoek eigenlijk ook geen zin, omdat de kans dat het iets ander is dan overbelaste spieren in je rug vrijwel 0% is.
Ditzelfde geldt op jouw leeftijd als er een calcium tekort is.

Die pijn moet dan wel met een paar weken helemaal weg zijn; als dat niet gebeurd dan lijkt verder onderzoek me wel wenselijk. Er zijn namelijk wel (zeldzame) ziektes die bij jongeren pijn in de (onder) rug kunnen geven; denk bijvoorbeeld aan de ziekte van Bechterew.

Dus: doe het even rustig aan, neem 3x per dag 2 tabletten paracetamol van 500mg (dat werkt beter dan de ibuprofen en geeft veel minder bijwerkingen!) regelmatig een warme kruik in je rug. Als je dan nog teveel pijn houdt neem dan zo nodig maximaal 3x per dag 400mg ibuprofen. Als die pijnstilling dan nog onvoldoende is, als de pijn niet weg is na een paar weken, bij koorts of bij plasklachten ga je terug naar je huisarts.
Heeft je huisarts deze adviezen niet met je doorgenomen?

Zoals anderen ook al vragen: hoe weet je dat je een calciumtekort hebt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik heb anorexia en ik ben getest op welke voedingsstoffen ik te kort kom. Ernstig te kort aan calcium dus