Hoe kan je de kans op artrose van de knie verminderen na een gedeeltelijke meniscus verwijdering.

Ongeveer 3 jaar geleden (op 16 jarige leeftijd) is er wegens een schreur een groot gedeelte van mijn buitenste meniscus verwijderd d.m.v. een kijkoperatie.
Nu heb ik dus een (zeer) vergroot risico op knie slijtage en ik kan nauwelijks informatie vinden hoe ik dit risico kan verminderen (denk hierbij aan bepaalde oefeningen of voedingssupplementen. Heeft iemand tips/ervaringen/kennis hoe de slijtage van mijn knie uitgesteld/verminderd kan worden?
Alvast bedankt!

Ik hoef niet te weten hoe artrose te behandelen is want dit heb ik (nog) niet, ik wil weten hoe ik het (zo goed mogelijk) kan voorkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

het verwijderen van (een deel) van de meniscus zorgt voor meer ruimte in de gewrichtsspleet van de knie en dat zorgt voor meer beweeglijkheid en daardoor een verhoogde kans op slijtage.
Dat gebeurt ook in een gezonde situatie door de spieren rondom de knie (quadriceps, hamstrings, kuitspieren)
die hebben het dan alleen wat gemakkelijker, omdat de ruimte in de gezonde knie zeer beperkt is.
nu de ruimte groter is geworden, moeten ze dus harder werken. het is dan belangrijk dat ze goed getraind zijn, om die zwaardere taak goed uit te kunnen voeren. het belangrijkste advies in zo'n situatie is dan ook: train je beenspieren. het hoeven geen bodybuilders benen te worden, maar ze moeten sterker zijn dan gemiddeld. zorg er ook voor, dat de training in beide benen plaats vind, om scheefgroei te voorkomen.
Voedingssupplementen helpen niet, sterker nog: helemaal niets. er zijn diverse fabrikanten die hun preparaten aanprijzen als onmisbaar en het beste wat er te krijgen is, maar uit een groot aantal onderzoeken is overduidelijk gebleken, dat geen enkel preparaat ook maar op enige manier bijdraagt aan herstel van de knie.
het probleem is, dat er een verwijdering (of wellicht ook een beschadiging) is opgetreden aan kraakbeen, en een bijzonder nare eigenschap van kraakbeen is, dat het niet meer aangroeit, als het beschadigd of verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

chondroitine capsules 1500mg zou je kunnen proberen
het is niet wetenschappelijk bewezen maar mijn orthopeed raadde me het aan baat het niet het schaadt ook niet

Toegevoegd na 1 minuut:
ps ik merk toch een kleine vooruitgang
ik heb minder vaak pijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kunt u eens langs gaan bij een sportfysiotherapeut.
Die kan jouw helpen bij een medische fitness,het motorisch trainen van de knie.
Zodat de kracht,mobiliteit,coordinatie en het uithoudingsvermogen van uw knie kan versterkt worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan je heel wat vinden over meniscus en eventueel vragen stellen www.meetingpoint.nl/nl/dreactie/164/12532/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed nieuws, ik heb net dezelfde operatie gehad zeven jaar geleden ik heb nog nooit pijn in mijn knie gevoeld nadien.Tijdens de uitoefening van mijn werk wordt mijn knie steeds zwaar belast maar ze geeft geen krimp en ik ben de vijftig al een eind voorbij.Die tabletten(kraakbeen) heb ik weggegooid omdat ik daar niet in geloof.