Ik heb een zwart puntje onder de huid op mijn duim na beet, kan dit kwaad?

Ik ben een maand geleden gebeten in mijn duim door een papegaai. Nu een maand later heb ik nog steeds een zwart puntje op mijn duim. Ik heb verder geen klachten. Weet iemand wat dit is en of dit kwaad kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (2)

Kan een bloedblaar zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kun je die ook onderhuids hebben?
Als je huid ergens tussen klem heeft gezeten (zoals bijvoorbeeld bij zo'n beet) dan kan er in de huid een bloedvaatje stukgaan. Er komt dan in de huid een heel klein beetje bloed vrij. Aanvankelijk is dit te zien als een rood vlekje, maar het kan binnen een paar minuten zwart verkleuren. De grootte varieert nogal van een speldenprikje tot enkele milimeters; grotere kunnen zeker ontstaan maar die vallen doorgaan veel sneller op. De vorm is bij de kleintjes rond, maar de wat grotere kunnen makkelijk ook meer langgerekt zijn.

Voor het lichaam is het erg lastig om het bloed dat zo buiten de vaten ligt op te ruimen, daardoor blijft het vlekje vaak lang zichtbaar. Als het wat dieper in de huid ligt dan zal het naar verloop van tijd toch wel weg gaan trekken. Als het meer oppervlakkig ligt dan trekt het met de huidcellen mee steeds verder naar de oppervlakte; dan kan je het op een gegeven moment gewoon wegkrabbelen met je nagel.

Het kan totaal geen kwaad.

Overigens kan het natuurlijk ook nog gewoon een splintertje oid zijn.