Voedsel gaat via de slokdarm naar de maag. Het terugvloeien van de maaginhoud naar de slokdarm wordt reflux genoemd.
Er bestaat een heel arsenaal behandelingen voor reflux, van hygiënische en voedingsmaatregelen tot min of meer sterke medicijnen en chirurgie.
Om te beginnen kan de patiënt een hele reeks hygiënische en voedingsmaatregelen proberen, die bij een lichte reflux kunnen helpen. Hij kan bijvoorbeeld in de mate van het mogelijke voedingsmiddelen mijden waarvan geweten is dat ze de tonus van de sluitspier van de slokdarm aantasten: chocolade, koffie, vet voedsel, munt, witte wijn, pilipili...

Mensen die aan reflux lijden, dragen bovendien beter geen strakke kleren, ze mogen na het eten niet te snel gaan liggen (met andere woorden, moeten 's avonds zo vroeg eten dat ze pas twee of drie uur later naar bed gaan), en zetten het hoofdeinde van hun bed beter een centimeter of vijftien hoger dan het voeteneinde. Niet roken en overgewicht voorkomen, zijn ook maatregelen die helpen tegen de symptomen.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@fremar, dit is allemaal 'copy+paste'. Bronvermelding graag.
Ivana
6 jaar geleden
Jodokus52.: Fremar heeft geen woord verkeerd gezegd. Komt veel voor bij baby's (jongens). Een van mijn kleinkinderen is er bijna aan gestorven. Er ontstaat dan projectiel braken. Ze spugen alle voeding uit met zo'n kracht dat het een meter van de wieg verwijderd ligt. Dit is de ergste vorm van reflux.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana, het gaat er niet om of het antwoord wel of niet juist is. Het gaat er om dat vs en anderen het antwoord kunnen checken aan de hand van een of meerdere bronnen. Als je wel alles kunt kopiëren, letterlijk en dan niet de moeite neemt de bron erbij te vermelden, dat klopt niet. N.B.
Een van de regels in de richtlijnen is : bronvermelding. Doe dat dan ook, simpel toch. Na het posten van je antwoord even de bron eronder zetten. Wat is er tegen? https://www.startpagina.nl/v/pagina/richtlijnen3. Richtlijnen voor antwoorden geven Een antwoord begint met een hoofdletter en eindigt met een punt en bestaat uit een gedegen uitleg met liefst bronvermeldingen. Een antwoord dient een vraagsteller te helpen en moet van kennisvermeerderende waarde zijn voor andere gebruikers van GoeieVraag. 3.1 Antwoorden geven antwoord op de vraag, met uitleg 3.2 Dubbele antwoorden zijn niet toegestaan -----3.3 Gebruik bronvermeldingen----- 3.4 Antwoorden zijn niet commercieel of wervend van aard