Ik kan alleen slapen als ik langer dan 22 uur ben wakker geweest. Is dat normaal?

En als ik dan 22 uur geslapen heb val ik de volgende dag overdag zo veel in slaap dat ik dus in de avond nacht zoals nu klaar wakker ben.

Dus eigenlijk 2 problemen. Ik slaap te veel omdat ik soms pas na 22a24 uur weer kan slapen. Snap je het nog.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik begrijp het, het is balen.
een tijdje geleden heb je een andere vraag hierover gesteld dacht ik, en je kreeg daar veel verkeerd, o.a. van mij, antwoord op.
had je nog iets aan de andere antwoorden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet normaal, maar je bent gelukkig niet de enige... :(

Het beste antwoord

Van nature heeft de mens een slaapcyclus van om en nabij de 25 uur. Dat is verschillende keren getest door mensen langdurig volledig af te sluiten van tijd (en alle indicatoren daarvoor). Dus als er gen tijd is, gene dag en nacht, geen ritme, dan krijgen we elke 25 uur aandrang om naar bed te gaan, en slapen dan gemiddeld tussen de 6 en 8 uur. Dus na ongeveer 18 uur wakker zijn, willen we weer slapen. Voor dt ene uurtje 'afwijking' met ons 24-uurs-dagritme compenseren we doorgaans moeiteloos.

Grote afwijkingen van dat patroon - en 4 uur, zo'n 20 % is een flinke afwijking - kunnen slaapproblemen veroorzaken. Wellicht niet eens zozeer lichamelijk, maar mentaal en sociaal wordt het al snel een probleem. De 'grap' daarbij is, dat slaapproblemen heel vaak ook voor een groot deel psychisch zijn ; onze soms onjuiste verwachtingen van ons slaappatroon houden ons uit de slaap, en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.

Wat je kunt proberen - naast eventueel hulp zoeken - is jezelf gewoon dwingen een normaal ritme aan te houden. Dus elke dag op precies dezelfde tijd naar bed, en elke dag op precies de zelfde tijd er uit. Vrij of geen vrij, zin of geen zin. Kijk daarnaast of je op een dag voldoende lichamelijke activiteiten hebt - voor zover mogelijk, uiteraard - om lichamelijk moe te zijn. Dat hoeft geen topsport of inspanning te zijn, als je maar beweegt.

Zeker na jarenlang intensief bewegen / dansen en nu vrijwel de hele dag stil zitten, (als ik dat goed begrepen heb) heeft niet alleen je lichaam maar ook je hoofd nogal een omschakeling te maken. Als je dat niet opzettelijk probeet te forceren, maar blijft toegeven aan je 'natuurlijke' behoefte (die nu even niet zo natuurlijk meer is) kan dat verstoorde slaapprobleem je leven behoorlijk gaan beheersen.

Het is ook niet onmogelijk dat je door de verminderde lichaamsbeweging ineens veel minder uren slaap nodig hebt. Dan heb je feitelijk geen echt probleem, maar kan het dat worden doorat je voor je gevoel steeds 'te laat naar bed' gaat of 'te vroeg wakker' wordt.

Maar praat er hoe dan ook even over met je huisarts of behandelend arts. Probeer je lichaam een nieuw ritme te forceren, en uit te vissen hoeveel uren slaap je daadwerkelijk nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Goede tips
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dwingen lukt niet. Maand lang standaard 22:00 naar bed. En kreeg er alleen maar hoofdpijn van.

Andere antwoorden (1)

als je over gemiddeld slapen spreekt, dan is 22 uur wakker zijn, bijna een hele dag, voordat je weer kan slapen, niet normaal.

bij een dag van 24 uur is een cyclus bij volwassenen van ongeveer 6 à 7 uur slaap normaal, gemiddeld, houd je over 17 à 18 uur waarin gewerkt wordt en verder alle andere dingen zoals bijv. wassen/eten/etc. ook zitten.

normaal is gemiddeld, gemiddeld is 6 à 7 uur slaap per 24 uur, 22 uur wakker is dus niet normaal.