Wat is de oorzaak van mijn bloedneuzen?

Vorige week was ik op scoutingkanp, maar ik had wel elke dag een bloedneus soms 3 per dag.
Ze waren wel kort.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Ik ben nu weer thuislag en heb nog geen bloedneus gehad. Normaal heb ik wel veel bloedneuzen, maar dan maximaal 2 per maand of zo.
Ik was niet verkouden of iets.

Ik hoop dat iemand het weet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Ik dnek niet dat iemand het WEET, maar bloedneuzen zijn gevoelig voor factoren als droge lucht of milde allergie; zaken die anders zijn als je op kamp bent.

Antwoorden (1)

Een neusbloeding is bijna altijd onschuldig. De meeste neusbloedingen (meer dan 75%) ontstaan zonder duidelijke oorzaak. In minder dan een kwart van de gevallen zijn er één of meerdere oorzaken aan te wijzen. De binnenkant van je neus is bekleed met dun slijmvlies waardoor allerlei bloedvaatjes lopen. Deze bloedvaatjes kunnen gemakkelijk kapot gaan door: heftig niezen, neuspeuteren, hard de neus snuiten, een klap of ander trauma op de neus, neuspoliepen.

Heel af en toe zijn spontane bloedneuzen het gevolg van een onderliggende aandoening. Het gaat dan bijvoorbeeld om stollingsstoornissen of aangeboren afwijkingen van de bloedvaten. Verder kunnen zaken als een verkoudheid, bloedarmoede, arteriosclerose en leukemie ervoor zorgen dat iemand sneller een bloedneus krijgt. Ook door veelvuldig gebruik van aspirine, drugs of bloedverdunnende medicijnen neemt de kans op een spontane bloedneus toe.

Het zou nodig kunnen zijn dat een specialist wordt ingeschakeld om te achterhalen wat bij jou de oorzaak is. Ik adviseer je om jouw huisarts dat te laten onderzoeken.
Amadea