Hoe kom je van rommelende maag af?

Ik ben al naar de dokter geweest, maar die zei dat je er niks aan kunt doen. Ik vind het erg vervelend, vooral als ik in een klaslokaal zit. Ik heb geprobeerd er niet op te letten ( dat helpt volgens sommigen ) maar dat helpt niet. Tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Eet je wel genoeg?

Antwoorden (2)

Als je maag en darmen veel en luid rommelen, dan kan dat gebeuren omdat je te veel suiker eet. Met name fructose en sorbitol zijn hier de boosdoeners. Met name de laatste vind je vooral als kunstmatige zoetstof in allerlei ‘suikervrije’ producten.

Om rommelende darmen te vermijden kun je het beste meerdere eetmomenten per dag hebben, waarbij je wel blijft letten op je totale calorie-inname. Ga niet tussendoor ongezond snacken, en voor kom te allen tijde et bekende ‘overeten’.

Natuurlijk heb je haast, maar dat wil niet zeggen dat je je eten maar heel snel naar binnen kunt schuiven. Dit schrokken zal er voor zorgen dat je veel ongewenst lucht mee naar binnen neemt. Kauw je eten goed, en neem er de tijd voor. Alleen op deze manier voorkom je ongewenst lucht in je maag en je darmen. Ook té veel praten tijdens het eten heeft hetzelfde effect.

Vermijd het overmatig water drinken tijdens het eten, en dan speciaal voor wat betreft de koolzuurhoudende drankje. Water drink je vooral tussendoor, maar moet je beperken tijdens het eten. Met name de koolzuurhoudende dranken zal de hoeveelheid lucht, het koolzuur, in je darmen vergroten. Logisch gevolg is veel gerommel in je maag en in je darmen.
fremar
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Deze mooie uitgebreide uitleg heeft ze vast niet van de huisarts gekregen. PLUS.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus!
Je eet patroon aan passen, eet niet al je brood in de pauzes op, maar ook tussen door als je van klaslokaal veranderd. En geen suiker/zoetstoffen op je brood maar meer kaas en vlees, daar naast probeer eens van week tot week van brood te veranderen dus ene week eens Volkoren, andere week bijv Tarvo brood dit voedt ook enorm en zitten veel voedingsstoffen in en vermijdt witbrood dit is slecht in dit soort situaties