Kun je slaapwandelen met ogen open?

Ik zeg dan ook verwarde dingen en maak mijn zinnen niet af het gaat dan een beetje zo: en hij zei..... maar zij deed en ga zo nog maar even door. Soms scheld ik dan ook mensen uit ik ben hier niet bewust van en al dit doe ik huilen en met ogen open. Als ik wakker ben weet ik hier niks meer van. Weet iemand wat dit is en hoe het komt. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Meestal zijn de ogen van de slaapwandelaar gewoon open. De pupillen zijn verwijd (en niet verwijderd zoals Wikipedia zegt) en meestal staart de slaapwandelaar glazig voor zich uit.
Kenmerken:
- Praten, zomaar of in reactie op anderen, is niet ongewoon, hoewel het gesprokene over het algemeen niet coherent is.
- Desoriëntatie wanneer de slaapwandelaar wakker wordt, die enkele minuten kan duren.
- Vooral kinderen herinneren zich achteraf niet dat ze geslaapwandeld hebben. Sommige volwassenen kunnen het zich soms wel vaag of vrij gedetailleerd herinneren.
- Het slaapwandelen geschiedt meestal in een halfbewuste toestand, waarin men zich wel bewust is van het eigen lichaam, maar de omgeving waarin men is, (gedeeltelijk) droomt, of via een droombewustzijn waarneemt.

Oorzaak bij kinderen
Deskundigen denken dat de oorzaak voor slaapwandelen te maken kan hebben met een zenuwstelsel dat niet is volgroeid. Dit is ook de reden dat veel kinderen die slaapwandelen er overheen groeien.
Bij kinderen spelen bovendien factoren als ziekte (koorts), stress, vermoeidheid en/of angst een rol waardoor het normale slaappatroon wordt doorbroken.

Oorzaak bij volwassenen
Bij volwassenen kan de oorzaak van het slaapwandelen te maken hebben met stress, medicijngebruik, oververmoeidheid, alcohol- of drugsgebruik.

Behandeling
Slaaptekort en vermoeidheid vergroten de kans dat iemand gaat slaapwandelen. Een regelmatig slaappatroon en ontspanningsoefeningen kunnen ook helpen om het slaapwandelen te beperken. Daarnaast is het aan te raden dat de slaapwandelaar geen alcohol of drugs gebruikt. Een psycholoog kan soms helpen om met het slaapprobleem om te gaan. Ook ontspanningtherapie of gedragstherapie helpt bij sommige mensen.

Dat men een slaapwandelaar niet zou mogen wekken is niet bewezen. Men moet echter voorzichtig zijn, omdat een slaapwandelaar gedesoriënteerd kan zijn, waarbij opvolgend handelen door een schrikeffect kan resulteren in zelfverwonding of verwonding van anderen.
SimonV