Beugel: Hoe lang ga ik niet kunnen eten?

Ik heb sinds eergisteren een slotjesbeugel. Na een tijd twijfelen ben ik er toch vor gegaan, omdat ik mijn tijd als student in wil gaan met een recht/mooi gebit. Nu heb ik het volgende probleem: ik kan wegens de enorme druk die op mijn tanden staat en de vreselijke 'oplawaaier' die ze hebben gekregen niets eten behalve pap. De eerste dag is dat niet zo'n probleem, echter nu na twee dagen komt het al m'n neus uit en voelt het alsof er geen verbetering is.. Hoe lang houdt dit aan?!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
6 jaar geleden
maak soep of smoothies. Je kunt melk, yoghurt, drinkontbijt etc wel nemen.

Het beste antwoord

Meestal zijn de eerste twee dagen het ergst. Na een dag of vier kunnen de meeste mensen weer 'gewoon' eten (misschien geen harde dingen, maar wel gewoon een gevarieerd menu). Maar het verschilt enorm per persoon: ik heb nooit dusdanig last gehad van mijn (ook slotjes-)beugel dat ik niet gewoon kon eten, het was de eerste twee dagen enkel wat gevoelig. Dit terwijl sommige mensen meer dan een week echt alleen vloeibaar kunnen eten. Toen ik elastiekjes kreeg had ik hier wél echt last van en belemmerde het me de eerste tijd bij het slapen, waar anderen daar juist weer amper last van hebben. Ieders ervaring is weer anders.

Als je veel pijn hebt, mag je hier gerust paracetamol voor gebruiken. Het beste is dan om echt elke vier tot zes uur de tabletten in te nemen zodat je een spiegel opbouwt. Dit is effectiever dan alleen pijnstillers slikken als de pijn niet meer te harden is.

En gelukkig zijn er meer mogelijkheden dan alleen pap. Allereerst zijn er vele soorten pap en toetjes te koop, dus je hoeft niet de hele dag hetzelfde te eten. IJs is zeker met dit weer ook een goede optie, de koude zou ook je pijn kunnen verminderen. Daarnaast kun je natuurlijk (gladde) soepen eten, en daar kun je écht alle kanten mee uit. Zo kom je ook aan je groente en ga je voor gladde soepen dan kun je zeker gebonden soepen heel goed gebruiken als maaltijdsoep. Voeg bijvoorbeeld peulvruchten toe voor je eiwitten: gezond, lekker, heel geschikt voor soepen en het vult prima. Afwisseling genoeg en als je creativiteit het af laat weten of het je aan tijd ontbreekt dan is er in kant-en-klare producten ook genoeg keus. Vindt je dat er nog teveel stukjes inzitten dan kun je ze eventueel zelf nog extra fijnmaken met blender of staafmixer.

Naast soep en pap zijn er genoeg zachte producten die je zeker na een paar dagen waarschijnlijk wel kunt eten. Denk aan aardappelpuree met allerlei combinaties, zachte groente die je eventueel iets langer kookt en desnoods gewoon prakt of pureert (wortel is heel geschikt, of pompoen, bloemkool of aubergine; heb je het idee dat dat nog niet zacht genoeg is, neem dan wortel of sperzieboontjes uit blik) maar ook zachte kaas, een eitje, en een dag later eens wat brood zonder korst. Durf je écht geen aardappelpuree met zachte groente aan, dan kun je desnoods een paar potjes babyvoeding halen (peper/zout bij de hand houden). Al is volgens mij aardappelpuree met wortel uit blik net zo zacht en zal het ook beter smaken, maar daarover kunnen we discussiëren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt eraan hoe erg de druk op je tanden is. Bij sommigen duurt het 1 week en bij anderen 3 of 4 weken. Als je echt weer eens iets anders wil eten, moet je beginnen met zachte dingen. Na een tijdje een je er ook aan.