Kunnen multivitamine pillen een effect hebben op je evenwicht?

Vanochtend heb ik 2 bruine boterhammen gegeten, om een half uur later een multivitamine pil te nemen. Een half uur later kreeg ik last van evenwichtsproblemen, wat ik normaal nooit (nuchter) heb. Toen zat ik achter de computer, wanneer ik naar de wc ging had ik moeite met evenwicht houden.

Weet iemand of het aan de multivitamine pil heeft kunnen liggen? Ik ben overigens 24 (man).

Toegevoegd na 1 uur:
Edit: overigens weet ik niet of ik een vitaminetekort heb, ik wilde eens kijken wat zou gebeuren als ik dagelijks een multivitamine pil slik. Dat doe ik nu sinds een dag of 4.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor zover ik weet niet, maar het lijkt me verstandig je eens te laten onderzoeken door je huisarts hiervoor. Vitaminepillen zijn meestal onnodig en kunnen zelfs schadelijk zijn. Als je toch bij je huisarts bent, vraag dan gelijk of hij/zij je bloed wil laten controleren om te weten te komen of je tekorten hebt aan vitaminen, zodat je weet welke en hoeveel van de vitaminen je nodig hebt, of juist niet nodig hebt. Als je voeding afwisselend en gezond is, heb je meestal geen toevoegingen nodig, alleen vitamine D is een veelvoorkomende vitamine waar tekorten geen uitzondering op zijn.
Ritsuka
6 jaar geleden
ik had ook wel eens vitaminepillen waar ik slecht op reageerde. Heb ik uiteindelijk weggegooid. Heb je een tekort of moeite met het opnemen van vitamines dat je deze pillen neemt?
Ritsuka
6 jaar geleden
je kunt bij de huisarts laten meten of je een vitaminetekort hebt, als je dit vermoeden hebt.
Ook kun je via een website of app als FatSecret of MyFitnessPal invullen wat je nu eet en drinkt (even keukenweegschaal erbij houden voor de porties), en dan kun je precies zien wat je binnenkrijgt, en wat je eventueel kunt aanpassen. Je zegt dat je 4 dagen deze pillen neemt. Heb je ook 4 dagen achter elkaar deze duizeligheid gehad?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien wel een goed idee om de eet- en drinkpatronen eens bij te houden met zo'n app. Die duizeligheid heb ik eerder niet gehad, vandaag voor het eerst. Het duurde ongeveer 1-2 uur
Ritsuka
6 jaar geleden
de overige 3 dagen dus geen last gehad van dezelfde pillen. Verder is alles in je dagschema exact hetzelfde gebleven? starten met de vitaminepillen is de enige variabele? Vermoedelijk heb je gewoon een nachtje slecht geslapen of veel stress gehad, of je boterhammen vielen niet goed (eet je dat elke ochtend?).
Cryofiel
6 jaar geleden
Kan best toeval zijn. Pas als je langer vitaminepillen slikt, kun je last krijgen van mogelijke overdosis-effecten. Die kans wordt overigens groter als er niet alleen vitaminen maar ook mineralen inzitten.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Quote: "Vitaminepillen zijn meestal onnodig en kunnen zelfs schadelijk zijn." Bewijs aub van deze stelling

Het beste antwoord

Ja dat kan.

Meestal zit er een redelijke dosis vitamine D in een multi.
Dat een dip in je magnesium geven. (vit D heeft magnesium nodig)
Een magnesium tekort is weer één van de oorzaken van evenwicht stoornissen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo zijn er meer mogelijkheden.

Hoewel ik de kans redelijk klein acht, zeker na slechts 4x een pil, of het moet een zeer hoog gedoseerde multi zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd: baseer jij je op bronnen als Mens-en-gezondheid van infonu?
Ik zou nog maar eens kijken daar, Nergens info over wie daar verantwoordelijk is. een steenbok, of toch een zeeleeuw? http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/astrologie/181356-het-sterrenbeeld-steenbok-eigenschappen-en-karaktertrekken.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, zeker niet.
Dit gaat uit het hoofd en een bron in het Nederlands erbij voor wat leesvoer, een pagina die is zelfs snel doorgelezen heb. Hier is genoeg onderzoek over, maar dan gaat het in het Engels en dat heeft op deze website niet de voorkeur.
Als je een specifieke vraag of fout denkt te zien in mijn antwoord dan komen de bronnen vanzelf. Grappig dat bij het andere antwoord een gebrek aan bronnen niet erg vindt.
Je vitamine C actie, zegt me iets over je verstand van zaken. Het is algemeen bekend dat een overdosering vit C dat veroorzaakt.
Bij gezondheid neem het lichaam een paar gram op, bij ziekte tot wel 10 gram of meer, bij en hogere inname: diarree.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*een pagina die ik zelf..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit antwoord is gebaseerd op een bron en geeft weer dat er een mogelijkheid is dat een overschot aan vitamine D een magnesiumtekort kan veroorzaken, wat een oorzaak kan zijn van evenwichtsstoornissen. Of dat ook op de korte termijn (na 4 dagen vitaminepillen slikken) kan gebeuren is te betwijfelen. Maar zoals je zegt, er kunnen ook andere factoren duizeligheid / evenwichtsproblemen veroorzaken

Andere antwoorden (1)

Nee hoor dat is niet mogelijk. Een mulitvitamine pil doet eigenlijk niks. Het geeft je ook vaak de verkeerde en teveel vitamines en mineralen. Als je gezond eet en gezond leeft heb je echt geen extra vitamines nodig. Waar je evenwichtstoornis wel vandaan komt kan ik je niet vertellen, dat kan je huisarts wel. Maar van die vitmaine pil komt dit echt niet.
Micht je jlachten houden maak je beter een afspraak bij je huisarts. Sterkte

Toegevoegd na 1 minuut:
Micht=mocht en jlachten=klachten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
ik had wel eens erg last van vitaminepillen, maar dit was waarschijnlijk 1 van de hulpstoffen. Kreeg 10 minuten na innemen zweten, hartkloppingen, en misselijkheid. Dit was minder als ik ze innam bij een groter ontbijt.
Heb ze uiteindelijk maar weggegooid, had ze ook niet echt nodig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"Een mulitvitamine pil doet eigenlijk niks." Da's te kort door de bocht ! Een mulitvitaminepil vult van de opgegeven vitamines de tekorten aan. De rest plas je weer uit. Vaak zijn er echter geen tekorten en dan plas je dus alles uit, maar dat is wat anders dan "niks doen" !
Cryofiel
6 jaar geleden
Veel vitaminepillen bevatten ook mineralen. Als je die slikt terwijl je geen tekort hebt, ben je dus een tekort aan het aanvullen dat niet bestaat. Dat kan tot allerlei klachten leiden. Klachten die soms pas na 15 tot 20 jaar optreden - en dan leg je de relatie met die vitaminepillen helaas niet meer. Daarnaast kun je van sommige vitaminen ook een overdosis krijgen. Dat geldt met name voor de vetoplosbare vitaminen. De wateroplosbare vitaminen zijn meestal niet zo'n probleem. Die plas je gewoon weer uit. Dat uitplassen kan echter een extra belasting vormen voor de nieren. Voor gezonde mensen geen probleem, maar voor mensen met latente nierproblemen kan ook dit problematisch zijn.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik zie een rare min van een onbekende minnaar. Volkomen onterecht voor dit verder prima antwoord. Van mij dus een C+.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niks doen en tegelijk verkeerde vitaminen en mineralen (wsch is bedoeld hoeveelheden) geven kan natuurlijk niet. En van sommige vitamines is klip en klaar vastgesteld dat die in veel multi's zo zwaar overgedoseerd zijn dat het op termijn gevaarlijk wordt. Maar een sterk effect van 1 tablet ? Je zou een overgevoeligheid kunnen hebben, misschien voor een hulpstof, ik weet het niet. Als het door die pil komt, moet het eigenlijk gemeld worden (misschien anoniem ?), zeker bij iets dat vrij verkrijgbaar is, en geen geneesmiddel (Voedingssuplementen worden minder uitgebreid getest, ook op werking. Men roept vaak maar wat in termen die niks betekenen). Heb je de leverancier benaderd? Je arts? N.B., ik heb nog niet zo lang geleden met de veiligste vrij verkrijgbare vitamine (C) volkomen onverwacht iets raars gehad: diarree, en niet zuinig. Ik vond die tabletten wel lekker, en had geen frisdrank of limonadesiroop. Wel en grote pot 1000mg tabletten met een smaakje. Het is een zuur, Ascorbinezuur, en vergiftigen kan alleen bij (weet ik niet meer, maar toen wel). Teveel wordt gewoon niet gebruikt. Smaakje gemaakt met (doet er niet toe), en lekker. Nog een halve liter gemaakt. Kreeg nog een keer dorst en alles opgedronken. ] Het spul wordt niet alleen niet gebruikt, maar ook niet uit de darm opgenomen. Blijft daar dus, en door osmtische druk gaat er een boel lichaamsvocht de darm in. Liters. Dat kan maar 1 kant op. Tja..
Met vochtverlies is het wel oppassen dat je niet uitdroogt. Maar zover kwam het niet, het was snel weer over.
Moraal: zeg nooit dat iets nooit kan, je kunt iets over het hoofd zien.