Wat gebeurt er precies met je spieren als je je benen oprekt? (Extra bloedtoevoer? Zuurstof??)

Ik heb namelijk al jaren pijn aan mijn benen en heb ontdekt dat als ik ze oprek (net als sporters doen, 1 been naar achter en dan naar voren hangen,zeg maar) de pijn gelijk weg is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

er zijn verschillende manieren van rekken, de manier die jij gebruikt, verlengt je spieren. Dit betekend dat je spieren excentrisch contracteren ( je spierlengte verlengt terwijl je wel een kracht levert).

Dit heeft eigenlijk het zelfde effect als een klein beetje sporten, daarom gebruiken sporters dit ook als warming-up..

waar het uiteindelijk op neer komt is dat inderdaad er meer bloed naar desbetreffende spieren gaat stromen, wat weer als positief gevolg heeft dat er ook zuurstof bij je spieren komt.

het ligt eraan wat voor pijn je voelt, maar als het rekken helpt is dit wel een handige manier om je pijn te verminderen.. als het blijft aanhouden zou ik toch maar even langs een dokter of specialist gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
op deze site staat nog wat informatie over goed rekken. er hangen ook een paar consequenties aan rekken/stretchen.