Wat zijn die oorsuizen?

Mijn moeder heeft last van vreemde oorsuizen,
Weet iemand wat het kan zijn en hoe het kan worden opgelost?

Groetjes Jamu

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is sprake van tinnitus als iemand een geluidsgewaarwording heeft zonder dat er een externe bron aan te wijzen is. Men hoort geluiden die er niet zijn. Zo`n geluid kan in alle mogelijke vormen voorkomen: ruisen, geluid als van de zee, fluiten, suizen, muzikale geluiden, hoog of laag, continu of afwisselend, hard of zacht. Een deel van deze mensen ondervindt hiervan zoveel hinder, dat een normaal leven verstoord wordt. Voortdurend lawaai in je hoofd kan ontwrichtend werken..

De volledige Latijnse term voor oorsuizen is Tinnitus Aurium, wat "gerinkel van de oren" betekent. Vaak wordt oorsuizen aangeduid als tinnitus.

Tinnitus gaat vaak gepaard met gehoorverlies en is in de meeste gevallen een soort bijproduct van slechthorendheid. Het kan een uiting zijn van een andere aandoening.

In sommige situaties is de oorzaak van tinnitus aanwijsbaar, maar vaak is daar onduidelijkheid over. Kennis van die oorzaken kan belangrijk zijn, want bij bepaalde oorzaken is tinnitus te verhelpen.

(lees eventueel verder op onderstaande uitstekende website)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

op onderstaande site staat uitgelegd wat de oorzaak kan zijn en de evntuele oplossing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tinnitus, oorsuizen of fantoomgeluid is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen (95%). Het waargenomen geluid kan zo luid zijn dat het horen wordt belemmerd.

Tinnitus kan onder andere veroorzaakt worden door:

* Gehoorschade door zeer harde geluiden. Tinnitus is dan een teken van beginnende gehoorschade en kan al direct na een bezoek aan een discotheek optreden.
* Grote emotionele spanningen: traumatisch geluid (geluid gekoppeld aan een trauma), burn-out, stress en oververmoeidheid, posttraumatische stressstoornis, paniekstoornis en angststoornis en depressiviteit.
* Gehoorverlies, bijvoorbeeld door leeftijd.
* Trauma aan hoofd (schedelfractuur), nek, of barotrauma
* Sommige ototoxische medicijnen: aspirine, diuretica, aminoglycosiden, kinine
* Cerebrovasculaire oorzaak (hoge bloeddruk, diabetes en atherosclerose )
* Neurodegeneratieve oorzaak (ziekte van Alzheimer)
* Chronische middenoorontsteking met vocht achter het trommelvlies
* Otosclerose
* Oorsmeer
* De ziekte van Ménière
* De ziekte van Lyme
* Een ontsteking van een verstandskies
* Een brughoektumor
* Een operatie aan het oor

Tinnitus of piepstress komt veel voor bij jongeren die een avond zijn gaan stappen. Op poppodia, festivals en in discotheken wordt vaak gedraaid op een volume rond de 100 dB; een volume dat na tien minuten al acute gehoorschade kan veroorzaken. Ruim 15 % van de jongeren tussen 16 en 30 jaar lijdt hierdoor al aan een vorm van blijvende gehoorschade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar is dit enige klacht, symptoom ? Er moet eerst de juiste diagnose gesteld worden om daarna het probleem op te kunnen lossen.

Als deze oorzaken uit te sluiten zijn, adviseer ik dat je moeder naar de huisarts moet gaan.

- Depressiviteit kan een oorzaak zijn, maar ook
- gehoorschade en
- gehoorverlies ( wat op oudere leeftijd voorkomt ), ook
- oorsmeer, Maar ook
- ontsteking van een verstandskies

Als het niet aan deze oorzaken ligt, kan het misschien bijvoorbeeld: aan te hoge bloeddruk liggen, aderverkalking of aan bepaalde medicijnen(b.v Asperine)

Het is belangrijk om de juiste diagnose vast te stellen.