Mijn oorbellen gaatjes zijn ontstoken wat moet ik doen?

Ik heb sinds 3 weken orbellen, en nu is de linker kant (2 gaatjes) helemaal ontstoken, bijde boven en onder gaatje. Het is dik en het liefst wil ik ze er uit halen maar dan groeien ze zeker dicht omdat ik ze nog niet zo lang heb en ze er officieel pas na 6 weken uit mag halen. Ik ben met sterilon aan het druppelen maar het lijkt niet minder te worden.. Nu doet het achter mijn oor ook zeer dus ik ben bang dat de ontsteking aan het verspreiden is. Heeft iemand nog enig idee wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
160.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neem contact op met de persoon die ze gezet heeft, zij/hij kan je vertellen wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naar de huidarts, als Sterilon niet helpt is er iets anders nodig. Denk niet , nog echten wachten , er zit een ontsteking die bestreden moet worden.
Even huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
...nog EVEN wachten...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een ontsteking is meestal het gevolg van slecht onderhoud. Draaien en druppelen elke dag, doe je dit niet kan het gaan ontsteken. Dus volgende keer elke dag schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jodocus, zo ging dat toen wij jong waren. Het gebruik van Sterilon wordt tegenwoordig niet meer aangeraden, het doodt alle bacteriën, zowel de goede als de kwade, waardoor het wondje daardoor juist minder snel geneest.
Een nieuw gaatje reinig je het beste met een zoutoplossing.
Ook het draaien van de oorbel wordt afgeraden, voor zowel piercings als geschoten gaatjes, je maakt daarmee het korstje stuk, waardoor er steeds een nieuw wondje ontstaat.
De oorbel mag er op zijn vroegst pas na 6 weken uit, als het om een geschoten oorbel gaat, een piercing heeft minimaal 8 weken de tijd nodig om te genezen.
Het verstandigst is daarom contact op te nemen met diegene die de oorbellen gezet heeft, of je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat al opgemerkt. Na drie dagen nog steeds oplopende irritatie ( ontsteking ) ga naar je huisarts . Niet naar die prikker die kan nu toch niks meer dan zeggen kijk het maar even aan of gebruik wat je al gebruikt . Omhoudt oren zitten dicht bij hersens ( als het goed is :)) een infectie van mond neus of oren kan extreem snel uit de hand lopen met zeer vervelende ( mogelijke ) gevolgen . Maar wordt het nu al minder dan rustig even afwachten maar neemt het nu nog toe morgen even langs je arts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb het ook gehad en het leek alsof het niet over ging.. me oor was opgezwollen en werd warm en heel erg rood toen heeft iemand me verteld dat tea tree behandelingsolie heel erg werk zelf heb ik het ook gedaan om de dag 1/2 keer druppelen aan de achter en voor kant van de oorlel/oorgaatje/oorbel. En telkens als je druppelt er aan draaien zodat het in het oorgaatje terecht komt!! Voor dr rest moet je er niet onnodig aan zitten want anders maak je het erger! En ik zou ook nog blijven reinigen! ( met tea tree behandelingsolie van de kruidvat kan je en reinigen en onsteking ontsmetten) ::))

Antwoorden (4)

Ga voorzichtig te werk bij het laten maken van gaatjes in het oor. U moet uitsluitend gaatjes in de oorlel laten maken door iemand die steriel werkt. Er kunnen allerlei infectiekiemen worden overgedragen als men dit niet doet. Deze ziektekiemen kunnen niet alleen een plaatselijke reactie of ontsteking veroorzaken maar ook algemene infecties bijvoorbeeld hepatitis of HIV.
Na het schieten van het gaatje moet dit twee maal daags met een ontsmettende vloeistof worden schoongemaakt, bijvoorbeeld sterilon of een jodiumoplossing.

Bij pijn, zwelling en pusvorming moet men de oorring verwijderen en de oorlel enkele malen per dag deppen met alcohol. Dit werkt reinigend en verkoelend.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn oorlel is ontstoken.. Ik wil niet mijn oorbellen eruit halen omdat dan mijn gaatjes dicht groeien. Is er ook nog een andere manier?
Natuurlijk @Isabel zijn er wellicht meer oorzaken, maar (uit de bron) "Raak je oorbellen niet aan als het niet hoeft. Er is geen reden om ze aan te raken, behalve als je ze wast. Door de oorbellen aan te raken breng je bacteriën over die een ontsteking kunnen veroorzaken. Speel dus niet met je oorbellen."

(uit de bron)
Druk de achterkant er niet te strak op. Op de eerste oorbelletjes zit een achterkantje die de oorbel op zijn plek moet houden. Als je deze te strak aandrukt kan er niet genoeg lucht bij en kan het gaan ontsteken en pijn doen. De meeste oorbellen hebben een klein randje in de steker waaraan je kunt zien hoe ver je de achterkant moet aandrukken. Druk de achterkant slechts zo ver aan dat de oorbel vast zit, maar niet knelt.

Maak je oorbellen schoon als je ze uit je oor hebt gehaald. Zelfs als je oorbellen van 14-karaat goud of chirurgisch staal draagt kunnen er bacteriën op zitten die ontstekingen veroorzaken. Als je je oorbellen eruit haalt om nieuwe in te doen is het goed om ze schoon te maken om de bacteriën te doden. Maak ze schoon met wat alcohol of waterstofperoxide en laat ze goed drogen. Doe dit niet als je ze in je oren hebt, want dat droogt je huid uit en kan irriteren.

Week je gaatjes niet in water en ga niet zwemmen zolang het niet helemaal is genezen. Als je net gaatjes hebt laten prikken is het nog erg gevoelig en kan het snel gaan ontsteken door de bacteriën in het water. Douchen is prima, maar weken in een bad of zwemmen in een zwembad, rivier, meer of zee moet je vermijden. Er zitten allerlei bacteriën en/of chemicaliën in het water die ontstekingen kunnen veroorzaken. Wacht 3-6 maanden voordat je gaat zwemmen of voordat je je hoofd langere tijd in het water laat weken.[6]

Maak de oorbellen niet te vaak schoon. Hoewel dat tegenstrijdig klinkt kan te veel schoonmaken van je oorbellen juist infecties geven. Dat komt omdat je de huid uitdroogt en irriteert waardoor deze gevoeliger is voor infecties. Een keer per dag schoonmaken is voldoende.

Nog veel meer informatie in de bron.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor een snelle oplossing van dit soort problemen, ook andere kleine wondjes, gebruik(te) ik altijd een anti-bacterieel zalfje, dat heet(te) bactroban. Na enkele dagen genezen. Vraag even bij je apotheek of misschien online. Wel eerst de bijsluiter lezen hoor, succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik draag al 40 jaar oorbellen(man) en heb nog nooit een ontsteking gehad. Als de gaatjes zijn geprikt is het belangrijk om het bij te houden. Bij het wassen geen zeep of shampoo gebruiken. Draai de oorbellen regelmatig rond,zodat ze niet vast gaan zitten. Dit in tegenstelling wat er hier wordt geadviseerd.Als je een vast zittende oorbel los maakt,loop je de kans dat er een wondje binnen in het gaatje ontstaat.Verder is het belangrijk, om de gaatjes,regelmatig uit te knijpen, daar er zich wormpjes in de gaatjes kunnen neststelen. Uiteraard doe je dit proces,met schone handen,of gebruik plastiek handschoenen.Bij een ontsteking, gebruik geen zalf je of smeersel. Maak de gaatjes schoon met een wattenstaafje, gedompeld in waterstofperoxine.Vrij verkrijgbaar.