Wat te doen wij zwelling van de hand?

Eergisteren gevallen op de stoep, Pols en 2 vingers zijn nog steeds gevoelig, en gaan sinds vandaag opzwellen. Is dit een teken dat het gebroken kan zijn? ik kan alles wel gewoon bewegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Als de gewone beweeglijkheid er nog is dan is de kans dat het gebroken zou zijn minimaal. Waarschijnlijker is een zware kneuzing. Het onderhuidse weefsel is beschadigd en zwelt daardoor op. De eerste hulp bestaat uit een drukverband met ijs, en rust.
Maar wanneer de pols echt fors gezwollen en/of zeer blauw is, het gewricht warm aanvoelt en je het absoluut niet kan belasten, moet je een arts raadplegen.
Amadea
11 jaar geleden
ijsklontjes in een theedoek verpakt op de gezwollen plek leggen. het zwellen is een teken van blessure, van gekwetst zijn.
als je alles kan bewegen zal het niet gebroken zijn.
je kan even de huisartsenpost bellen en vertellen hoe en wat. zij geven dan wel aan of je meteen langs moet komen of dat je morgen naar de huisarts kan gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het gebroken is is alleen met een rontgenfoto te zien.
Wat je nog zou kunnen proberen is of als je boven op je vingertoppen tikt, dit pijnlijk is, dat heet as pijn en dan is er vaak een breuk.
Zorg dat eventuele ringen en armbanden af zijn, ivm de zwelling en bel de huisartspost voor advies.