Is dit gewoon stress of meer?

Ik heb al ongeveer 3 jaar nekklachten, die vaak verschijnen als ik stress heb. Echter komen ze de laatste tijd (6 maanden tot een jaar) steeds vaker terug. Daarnaast voelt mijn lichaam steeds vaker heel onrustig, heb ik het gevoel dat ik mijn haar en nagels wil uittrekken en wil ik al mijn ledematen 'knakken'. Ik ben al 1x bij de dokter geweest, maar hier werd mij verteld dat ik stress moest verminderen.

Nu is mijn vraag of dit iemand bekend voorkomt? Is het echt puur stress, wat ik mezelf niet kan voorstellen, of is het meer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Het klinkt als opgestapelde stress.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jouw verhaal komt mij bekend voor. Ik heb het advies van de huisarts [kijk wat mij/je stresseert] serieus genomen en ernaar gehandeld.
Je weet volgens mij zelf wel waardoor jouw stress veroorzaakt wordt, toch?
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed advies, Cirham. Veel beter dan het zomaar innemen van welk supplement dan ook. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan namelijk zelfs schadelijk zijn. De magnesium die Flierefluitje noemt is een berucht voorbeeld. Bij veel mensen helpt dat inderdaad - maar dat geldt alleen als je een tekort hebt. Heb je geen tekort en ga je toch "aanvullen", dan loop je het risico dat je over 15 jaar ineens botproblemen krijgt.

Antwoorden (3)

Dit klinkt als opgestapelde stress. Dat houdt in dat je bij elk volgend stressmoment wat heftiger reageert dan bij het vorige stressmoment, omdat de opgehoopte stress steeds meer gaat meespelen.

Het beste is inderdaad de hoeveelheid stress te verminderen.

Dat kan op twee manieren. Je kunt de hoeveelheid stress daadwerkelijk verminderen door jezelf minder in stressvolle situaties te begeven. Je kunt echter ook zorgen dat jij minder gestressed reageert op een bepaalde situatie.

Welke van deze twee mogelijkheden voor jou de beste oplossing is, moet je zelf uitvogelen. Goede kans dat het een combinatie van beide zal blijken te zijn.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Cryofiel, Hartelijk dank voor je antwoord! Ik heb dit nagel uitrekken ook op moment dat ik geen stress ervaar. Heeft dit nog invloed op je antwoord of blijf je erbij dat het stress is?
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, dat heeft geen invloed. Je *ervaart* misschien geen stress, maar de opgestapelde stress is wel degelijk nog aanwezig in je systeem. Het is zelfs mogelijk dat je nog steeds onder stress staat, maar dat jij dat als normaal ervaart, omdat je al zo lang geen stressloos bestaan meer kent.
Hier kunnen twee redenen voor zijn:
Op je wervels in je nek zitten vast, dit komt door stress. Hiervoor kun je terecht bij de fysiotherapeut.
Het kan ook zijn dat je een verschoven nekwervel hebt. Hier heb ikzelf ook last van, en als je erg gestrest bent, heb je hier meer last van.

Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan, deze kan je vast verder helpen en de precieze rede vaststellen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste JoDoei, Hartelijk dank voor je reactie! ik loop al 3 jaar bij de fsyio en deze maakt mijn nek inderdaad soms los. Echter komt het steeds weer terug, dus naar mijn mening zit het probleem 'dieper'. Ik was inderdaad van plan naar de huisarts te gaan, ik ben wel klaar met deze onrust in mijn lichaam (:
Beste lotte,
Ik had zelf ook heel veel last van stress en ook nog eens paniek aanvallen. Wat jij verteld komt me heel bekend voor. Ik raad je aan om wat aan je stress te gaan doen. Er zijn een hoop websites waar je informatie kan vinden om je stress te verminderen. Wat nog beter is naar je huisart gaan en vragen of je doorverwezen kan worden.
hieronder heb een aantal websites voor je neergezet:
Https://watisstress.nl
Www.stress.nl
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/stress/symptomenchecker/item31843
Ik wens je succes naar een stress vrij leven!
Groetjes