waarom kunnen mensen pijn voelen?

ik bedoel pijn is geen leuke ervaring waarom zou je lichaam je een irritante ervaring willen geven.ik denk om te zeggen dat het slecht is wat je doet maar als je een been breekt dan weet je toch wel dat dat niet goed is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Als je geen pijn zou voelen is dat zeer gevaarlijk want dan weet je niet dat je een kwetsuren hebt groot of klein
http://www.pijn.nl/algemene-informatie/hoe-werkt-pijn.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou.. als een beenbreuk geen pijn zou doen, en je zou een breuk hebben waarbij de botten netjes op elkaar staan, dan zie je er aan de buitenkant niets van. Zou dat bij jou diezelfde urgentie oproepen om medische hulp te zoeken dan een been dat zo'n pijn doet dat je er niet meer op kunt lopen? Of wat te denken van een blindedarmontsteking? Daar kun je best wel dood aan gaan als je niet met buikpijn naar een arts zou gaan. Een beetje misselijkheid en braken met eventueel wat koorts kan immers ook gewoon een buikgriep zijn, toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie antwoorden hoor,
maar uitleggen waar bijvoorbeeld de huisarts als voorbeeld wordt genomen kloppen natuurlijk niet. Die was er 10.000 jaar geleden nog niet. Bij dit soort vragen hoor je te kijken naar de tijd toen het ontstond. O.a. naar wat voor voordeel er was om pijn te krijgen.
Aangezien alle (?) dieren pijn kennen is het waarschijnlijk een zeer belangrijk voordeel geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dat die huisarts er nog niet was, dat maakt toch weinig uit? Pijn is - in elk geval acute pijn - zinvol omdat het je tot actie maant. Of die actie nu is het stoppen met een bepaalde bezigheid of beweging, het nemen van rust, of het zoeken van medische hulp. Als je geen pijn zou voelen als je je hand in het vuur steekt, zou je verbranden. Als je geen pijn voelt als je je arm breekt, ga je misschien wel gewoon door met alle dingen die je normaal gesproken ook doet, en zo kan die breuk nooit genezen. Als een wond geen pijn doet, merk je hem misschien te laat op zodat je het verwonde lichaamsdeel geen rust geeft om de wond een kans te geven te genezen, je de wond niet schoonmaakt en verbindt zodat het infectierisico groter is, en bij hevig bloedende wonden zou je zelfs dood kunnen bloeden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Waarom"doelt normaal op een reden, een oorzaak.
Dan zou ik teruggaan naar het ontstaan van pijn, dus naar welk dier het eerst pijn heeft gehad.
Lastig, want de discussie welke dieren wel of geen pijn ervaren is al controversieel. Ik kan me ook indenken dat pijn evolutionair nadelen heeft. Zonder pijn kan je in een gevecht veel verder gaan, met kans op zwaar letsel, maar daarmee kan je wel je stam redden. De antwoorden gaan mijns inziens meer over de functie van pijn. (kan best dat de vraagsteller daarop doelde, ik had trouwens 2x een + gegeven)

Antwoorden (1)

Hoe vervelend pijn ook is, pijn is een signaal waarmee je lichaam aangeeft dat er iets mis is. Dankzij jouw pijnzin word jij in staat gesteld om verdere of ergere schade te voorkomen. Zodoende verwijder je splinters, ga je ver genoeg bij vuur vandaan staan, laat je bloedende wonden hechten en gebroken beenderen zetten. Pijn is dan ook van vitaal belang om je lichaam onbeschadigd en gezond te houden.
Er zijn verschillende soorten pijn.

1. Weefselpijn (nociceptieve pijn)
De meeste soorten pijnen en pijntjes behoren tot de weefselpijn. Nociceptieve pijn oftewel weefselpijn is een pijnvariant die wordt veroorzaakt door reeds aanwezige of dreigende weefselschade (verwonding van weefsels) en leidt tot activering van de perifere nociceptoren. Diverse neurotransmitters en andere chemische mediatoren komen op zo’n moment vrij die de pijnreceptoren stimuleren of inhiberen.

2. Zenuwpijn (neurogene pijn)
Zenuwpijn is pijn die wordt veroorzaakt door directe beschadiging of afwijking van het zenuwstelsel zélf (motorische zenuwen, sensibele zenuwen, pijnzenuwen of andersoortige zenuwen) of door een disfunctionerend zenuwstelsel. Bijvoorbeeld door toedoen van epilepsie, trigeminusneuralgie (idiopathische aangezichtspijn), hersenafwijking, MS of diabetes. Kortom: pijn die ontstaat of wordt veroorzaakt door schade aan het zenuwweefsel, of door een functiestoornis daarvan.

3. Fantoompijn
Fantoompijn wordt onder de neurogene c.q. neuropathische pijn geschaard, maar is toch wel een geval apart. Er is sprake van een voelbaar pijngeheugen waarbij je reële pijn uit het verleden waarneemt. Fantoompijn kan o.a. optreden bij een geamputeerde ledemaat of een getrokken kies.

4. Psychogene pijn
Pijn heeft invloed op de psyche van de mens en psychologische factoren kunnen op hun beurt pijn verminderen of juist verergeren. Aspecten als angst, boosheid, verdriet, bagatellisering, onrust, agressie, onzekerheid, schrik, eenzaamheid, stress, verveling en depressiviteit kunnen stuk voor stuk je pijngevoel en pijnbeleving verergeren. En aandacht, geruststelling en afleiding kunnen pijn juist verminderen!

5. Somatoforme pijnstoornis
De somatoforme pijnstoornis is een psychische aandoening waarbij de patiënt acuut of chronisch lichamelijk pijn lijdt zonder aanwijsbare oorzaak. Soms plaatselijk, maar soms ook door het hele lichaam. Bij onderzoek is echter geen lichamelijke oorzaak te vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Interessante link met meer info:
https://www.salusi.nl/pijn-chronisch-acuut-zenuwpijn-weefselpijn/
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het hebt over het nut van pijn, wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen acute en chronische pijn. Acute pijn heeft een belangrijke signaalfunctie: het maakt jou duidelijk dat je op je gebroken been niet moet lopen en dat je hulp moet zoeken, het zorgt ervoor dat mensen met een blindedarmontsteking naar een arts gaan en maakt dat je stopt met het zitten in een houding die teveel rek op je spieren of gewrichten zet. Zomaar wat voorbeelden, uiteraard. Er is ook pijn die minder nuttig is. Een deel van de chronische (=langdurige) pijn valt daaronder, hoewel dat zeker niet geldt voor elke chronische klacht. Maar neem fantoompijn bij iemand waarvan een been is geamputeerd: dat is niet zinvol en hindert iemand alleen maar. Een fantoomgevóel kan trouwens erg zinvol zijn als iemand met een prothese moet leren lopen, maar pijn heeft daarbij geen meerwaarde. Dit is dan ook pijn die we - als het enigszins mogelijk is - proberen te behandelen met bijvoorbeeld medicatie. Ook de pijn tijdens een operatie is zo'n voorbeeld van pijn die weinig nut heeft: als de chirurg een incisie maakt in jouw buik hoef jij er niet aan herinnerd te worden dat dit pijnlijk is en daarom gevaar oplevert: normaal gesproken als iemand je steekt met een mes is dat wél het geval, maar in deze situatie juist niet. De anesthesist zal er daarom voor zorgen dat je tijdens de operatie geen pijn voelt en dat ook na de operatie de pijn goed onder controle wordt gehouden. Het is daarbij zélfs zo dat veel postoperatieve pijn het herstel kan belemmeren. En zoals ik al schreef, is er ook chronische pijn die wél zinvol is: als iemand na een enkelblessure langdurig last blijft houden met sporten, kan dat betekenen dat die specifieke sport op dat moment voor de enkel teveel is. Iemand kan dan hulp vragen bij een fysiotherapeut om de spieren rondom de enkel te versterken, de enkel preventief tapen, of gewoon wat rustiger aan doen. Vaak is het dan zo dat de pijn iemand aanzet tot actie en maakt dat iemand keuzes maakt die beter zijn voor zijn of haar lijf. En waarom we chronische pijn die geen functie heeft toch voelen.. tja, de mens zit ingewikkeld in elkaar. Het zenuwstelsel en de hersenen zijn enorm complex en het is nu eenmaal zo dat we geen bewuste invloed kunnen uitoefenen op welke prikkels onze pijnzenuwen doorgeven en welke niet. Behalve dan met medisch ingrijpen zoals een zenuwblokkade of bepaalde medicatie, iets waar veel chronisch pijnpatiënten dan ook dankbaar gebruik van maken.