Is mijn vinger gebroken?

Hallo. Ik heb vandaag een basketbal op mijn vinger gekregen. Eerst kon ik nog een minuutje verder, maar daarna ging het niet meer. Hij zwol op rond het gewrichtje en hij ziet blauw. Het bovenste deel van de vinger staat ook scheef naar voren. Mits veel pijn lukt het om naar voor te buigen, strekken gaat niet. Als ik hem ook maar aanraak of mijn vinger raakt iets, doet het heel veel pijn. In mijn omgeving zeggen ze dat het mits rust overgaat en er geen dokter nodig is. Maar ik heb een slecht gevoel. Iemand raad? Is de vinger gebroken of gekneusd? Alvast bedankt!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bovenste kootje kan ik niet buigen, alleen mijn hele vinger mits pijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Amadea
7 jaar geleden
Zoveelste keer. Waarom vraagt men zoiets op internet? Er moet een röntgenfoto worden gemaakt voordat kan worden geconstateerd of er een breuk(je) is. Dat kunnen wij echt niet jou vertellen. Ga naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik mag niet van mij thuis
Amadea
7 jaar geleden
Nou, dan ga je zonder medeweten van jouw thuis. Zij willen toch niet op hun geweten hebben dat jij de rest van je leven met een kromme vinger loopt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Da denk ik niet nee. Dankje wel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zou je in vredesnaam niet naar de dokter mogen voor een mogelijk gebroken vinger? Dat is net zoiets als niet naar de WC mogen als je moet poepen of niet naar de kraan mogen als je water nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het scheef staat is zelfs zonder foto's vaak al te zien of het gebroken is. Meestal maken ze dan toch een foto om te kijken hoe het zit en hoeveel breuken er zijn. Uit de kom kan ook nog of een bandje gescheurd, maar ik denk ook dat het gebroken is.
Meestal heeft dat geen spoed, maar met heel veel pijn wel gaan.
In ieder geval meteen de huisartsenpost bellen, dan hoor je wat je het beste kan doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SadBunny ze denken dat vanzelf wel overgaat
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
gewoon naar een dokter gaan, ook al mag het niet. Ik ben zelf een keer op de basisschool in de pauze naar de huisarts gehold, omdat ik me slecht voelde. Ik dan wel boze ouders, maar ik had ook een operatie vermijd.

Antwoorden (1)

Als hij scheef staat, is hij óf gebroken, óf geluxeerd (uit de kom). Dat moet vastgesteld en behandeld worden door een arts. En nee: dat gaat niet vanzelf over. Tenminste: een breuk zal na verloop van tijd herstellen, maar dan blijft je vinger scheef staan. Een luxatie kán eventueel vanzelf terugschieten (zeker omdat de gewrichtsvlakken bij een vinger vrij vlak zijn) maar je weet vantevoren niet of en wanneer dat gebeurt. Bovendien neemt de kans op (blijvende) schade toe naarmate een gewricht langer ontwricht is en doet het gewoon verrekte pijn tot hij netjes is teruggezet.

Hoe dan ook moet je dus naar een arts voor diagnose en behandeling.