Moet steeds mijn ooghoeken schoonmaken,doordat het vol zit met een soort pus wat kan ik hier tegendoen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naar je huis arts gaan . Het kan een onschuldige verkoudheid zijn tot een besmettelijke oog infectie die zeer nare gevolgen voor je zelf of andere kan hebben .

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk heb je last van een oogontsteking. Die kun je zelf behandelen door je ogen een paar keer per dag voorzichtig schoon te maken met een watje, dat je flink nat hebt gemaakt met lauwwarm kraanwater. Strijk het watje van de buitenkant van het oog naar de ooghoek en gebruik voor elk oog een ander watje. Zo voorkom je dat je de bacterie van het ene in het andere oog wrijft.

Een oogontsteking is meestal besmettelijk. Daarom is het verstandig om regelmatig je handen te wassen en geen handdoeken van anderen te gebruiken, zeker niet bij verkoudheid. Ook kun je beter niet in je ogen wrijven.
Als je contactlenzen draagt, kun je die het beste uitdoen tot de ontsteking over is. Gebruik ook geen make-up. Dat kan de genezing belemmeren.

In de meeste gevallen gaat een oogontsteking vanzelf weer over. Worden de klachten erger of houden ze langere tijd aan, ga dan even bij je huisarts langs. Afhankelijk van de diagnose worden meestal een zalfje of oogdruppels voorgeschreven.