nek en rug klachten wat kan het zijn ?

hallo goeie vragen beantwoorders :)

ik ben meer dan 10 jaar geleden al gediagnosticeerd met een scoliose in de onderrug. nu sinds 3 jaar ook enorm last van nek klachten en alles kraakt .
heb mezelf door omstandigheden zwaar verwaarloosd en niet naar mijn klachten omgekeken.

heb afgelopen week rontgefotos laten maken en wat blijkt er zit een ''knik'' (zoals de assistente het noemde) in mijn nek ( c6 & c7) en helemaal onderaan mijn rug (L5 en S1). en ik word doorverwezen naar een orthopeed in het ziekenhuis, maar wat doet een orthopeed nu precies ?
ik maak mij nu heel erg zorgen over mijn toestand en wat heb ik nu precies want van een knik word ik niet veel wijzer.
als ik op google kijk word er wel verwezen naar een nekhernia of een
cervicale kanaalstenose .

zowiezo lijkt het me handig dat ik volgende week nog een afspraak maak met mijn nieuwe huisarts en de fotos met hem nog een keer bespreek.
maar heeft iemand ervaringen met deze aandoeningen?

ik ben pas 24 en ik word gek van de pijn ik hoop dat iemand zijn ervaring met mij kan delen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Erna55
7 jaar geleden
Je gaat hiervoor naar een orthopeed. Deze gaat kijken wat eraan gedaan kan worden om je klachten te verminderen.
De ervaring van iemand anders kunnen totaal anders zijn.

Antwoorden (1)

Tja, met 'een knik' kan inderdaad van alles bedoeld worden. Zonder de foto kunnen wij daar natuurlijk weinig over zeggen; voor een duidelijk antwoord zou je dus moeten bellen met je huisarts.

Als je al bekend bent met een scoliose dan zou ik geneigd zijn om te denken dat de assistente met 'knik' de scoliose bedoelt. Je zegt dat de scoliose bij jou in de onderrug zit, maar vaak gaat de wervelkolom daarboven dan ook krommer staan om de scoliose te compenseren.

Op zich zou de pijn al wel door de scoliose zelf veroorzaakt kunnen worden.
Door de scoliose worden de spieren in de rug echter op een net wat andere manier gebruikt dan de bedoeling is; de spieren raken daardoor makkelijk overbelast en dus pijnlijk. Pijn in de rug, zeker bij een scoliose, worden dan ook nogal eens veroorzaakt door pijnlijke rugspieren.
Bij een ernstige scoliose kan het gebeuren dat het wervelkanaal als het ware afgeknikt wordt; op de plek van zo'n knik (en dan gebruik ik bewust hetzelfde woord als de assistente) kunnen de zenuwen bekneld raken waardoor veel pijnklachten kunnen ontstaan; de klachten daarvan komen grotendeels overeen met een hernia (pijn in de rug/ nek die uitstraalt mn tijdens drukverhogende momenten als hoesten, niezen en persen.)
Bij een ernstigere scoliose kunnen de tussenwervelschijven ook makkelijker verschuiven en daardoor een 'echte' hernia veroorzaken.

Een willekeurige combinatie van de bovenstaande is natuurlijk ook mogelijk (en misschien zelfs wel waarschijnlijk.) Maar zoals gezegd kan ik zonder de foto te zien niets specifiekers zeggen.

De orthopeed zal eerst gaan kijken naar de ernst van de scoliose. Afhankelijk van hoe groot de hoek is die de wervels maken zal er een beleid voor je opgesteld worden. Bij een milde scoliose is bijvoorbeeld fysiotherapie meestal voldoende om de rug een stuk rechter te maken en de klachten te laten afnemen. Bij ernstigere scolioses is het soms nodig om de rug middels een operatie rechter te maken, of bijvoorbeeld pennen in/ bij de rug te plaatsen om verdere vervorming tegen te gaan.
Als er inderdaad een vernauwing in het wervelkanaal zit dan is soms een operatie nodig om het kanaal weer ruimer te maken. Ook een hernia vereist soms een operatie.

Of zo'n operatie nodig is zal de orthopeed uit moeten maken, dat kunnen wij via GV natuurlijk nooit. Komt bij dat we het wel over vrij ingrijpende operaties hebben; laat je daarover dus goed informeren door de orthopeed, mocht het nodig blijken.