Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is hoesten/overgevoelige reactie op thee/koffie/cola producten mogelijk?

Iemand die ik ken heeft vaak een periode van hoesten als hij producten heeft gehad die theïne of cafeïne bevatten. Maar ik kan hierover niet veel op Google vinden. Daarom was ik benieuwd of dit mogelijk was? Dat het aan de theïne/cafeïne ligt? Kan je daar overgevoelig op reageren op dat vlak?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Cafeïne heeft een antispasmodische (dat is krampstillende, ontspannende) werking op de bronchiën. Daarom is het juist een gunstige stof voor astma-patiënten. Het stimuleert de luchtwegen en de ademhaling. Dat is in feite een tegengestelde bewerking als die jouw kennis doet. Wel heeft cafeïne ook een vochtafdrijvend effect, dus je kunt er enigszins door uitdrogen. En dat kan wel weer hoesten veroorzaken, als je dan een droge keel hebt gekregen. Toegevoegd na 4 minuten: bewerking = bewering

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100