Wat is deze blauwe plek?

Ik heb een paar dagen geleden mijn hand hard gestoten tegen de koelkast en de rechterkant van mijn hand is niet meer bruikbaar en ik heb minder mobiliteit met mijn pink en ringvinger. De knokkel bij mijn pink is flink blauw en de rechterkant van mijn hand is dik. Maar gisteren merkte ik dat de plek blauwe plek opeens ook in mijn palm zit, alsof heel die blauwe plek door heel mijn hand is getrokken.

Wat is er aan de hand? Heb ik mijn pink gebroken of wat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

De blauwe plek duidt op een bloeduitstorting en dit gebeurt meestal bij een fractuur, maar dat is ook het geval (in mindere mate) bij een kneuzing of scheur(tje) in een pees of spier. Vaak vindt er ook een zwelling plaats.

Je kunt ook een testje doen om te weten te komen of er daadwerkelijk iets gebroken is. Als je probeert om de vinger te buigen zal het bij een breuk vreselijk pijnlijk zijn...het zal een scherpe stekende pijn zijn. Een gebroken vinger zal ook onmiddellijk pijn doen na het trauma, als je de plek alleen maar aanraakt.
Een kneuzing zal natuurlijk ook pijnlijk zijn, maar is toch niet zo super pijnlijk als een breuk en zal langzaam minder worden. Vandaar dat de huisarts het nog even aan wil kijken.

Let echter wel op; een fractuur kan een beschadiging aan de zenuwen veroorzaken en daardoor voel je de pijn minder, anders of verdoofd. Als je het niet vertrouwt ga dan eerder terug naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar het ziekenhuis.
De enige manier om een breuk te bevestigen is door een röntgenfoto.
Een verwaarloosde fractuur kan op den duur zelfs meer klachten geven.
amc
8 jaar geleden
Als je je hand stoot dan kan het gebeuren dat er een bloeding onder de huid ontstaat; als de huid zelf intact is gebleven dan blijft het bloed dus onder de huid zitten. Bloed onder de huid schemert altijd blauw door de huid heen; dit is een 'blauwe plek' oftewel een bloeduitstorting.
Zo'n bloeduitstorting kan ontstaan bij een breuk, maar zeker ook bij een kneuzing; het zegt dus niets over de aan- of afwezigheid van een breuk. Ook de hoeveelheid pijn zegt maar bar weinig over of er iets gebroken is of niet; in mijn ervaring hebben mensen met een kneuzing vaak juist meer pijn dan mensen met een breuk (uiteraard wel afhankelijk van de precieze locatie.)

Het bloed onder de huid neemt natuurlijk gewoon plaats in waardoor de hand of vinger gezwollen kan zijn. Dit zwelling verhindert de vinger om goed te buigen, bovendien geeft buigen meer druk op de kneuzing/ waardoor hetgeen pijn doet en de functie nog verder kan belemmeren. De zwelling, pijn en verminderde buigen maakt dus ook al geen onderscheid tussen een breuk of een kneuzing.

Het bloed onder de huid zal zich na een tijdje verder onder de huid gaan verspreiden; een blauwe plek die eerst alleen op de vinger zit kan zo makkelijk naar de handpalm uitbreiden. Dit is een normaal proces en ook geen teken van een breuk.

Al met al is het soms nog erg lastig om te zeggen of een vinger wel of niet gebroken is. Er zijn een paar testjes die een arts kan doen, maar geen een test geeft zekerheid. Voor de huisarts is het meestal een inschatting van de hele situatie (wat is er precies gebeurd, hoe ziet de hand eruit, hoe is de functie, hoeveel pijn, allerlei meer onuitgesproken kennis over je patiënt) die maakt dat je wel of niet aan een breuk denkt.
Juist omdat er geen 100% zekerheid is wordt er dan de afspraak gemaakt om bij uitblijven van verbetering na een paar dagen terug te komen. In verreweg de meeste gevallen zijn de klachten na die paar dagen sterk verminderd; dan geneest het verder vanzelf. Als de klachten niet afnemen dan kan er alsnog een foto gemaakt worden; als er dan toch een breuk blijkt te zijn dan ben je er op tijd bij voor een behandeling.

Maar goed; je huisarts dacht niet aan een breuk, de blauwe plek is dan hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een kneuzing. Je klachten passen goed bij een kneuzing. Het uitlopen van de blauwe plek is normaal.