Moet ik hulp zoeken met deze buikpijn? (zie beschrijving)

Sinds een paar dagen (een dag of 4) heb ik last van buikpijn in mijn bovenbuik, en het is steeds erger geworden. Daarnaast ben ik ook erg licht in mn hoofd en veel misselijk. Ik moet sowieso niet ongesteld worden en ik heb niet meer stress dan normaal. Op dit moment is de buikpijn zo erg dat ik er zelfs nog last van heb hoe ik ook lig, terwijl ik ook al paracetamol heb genomen.

Alsof dit nog niet vervelend genoeg is, ben ik ook twee weken geleden naar Finland verhuisd. Ik heb geen idee hoe het hier werkt met de gezondheidszorg en waar ik evt. op een zondag terecht zou kunnen. Ik vraag me echt af of ik vandaag iets moet ondernemen of moet wachten tot morgen en dan een dokter moet bezoeken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja! Ik adviseer je niet langer te wachten.
En begin in elk geval met uitzoeken waar je terecht kunt en hoe.

Hieronder de informatie van de ANWB (voor toeristen, maar misschien heb je zo toch een begin):
“De gezondheidszorg in Finland is uitstekend.
U wordt geadviseerd een goede reisverzekering af te sluiten. Houd er rekening mee dat u mogelijk contant moet betalen voor de verlening van medische zorg.
In geval van een ziekenhuisopname of wanneer u medisch-specialistische zorg nodig hebt, kunt u het beste direct contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij. Voor informatie en eventuele ondersteuning kunt u terecht bij een van de Nederlandse vertegenwoordigingen in Finland.”
Bron: http://www.anwb.nl/vakantie/europa/finland/informatie#gezondheid

Contactgegevens van de Nederlandse ambassade:

Erottajankatu 19B
5e verdieping
00130 Helsinki
Tel. +358 9 22 89 20 (ma, wo, vr van 10-11 uur). In Finland: 09 22 89 20
Open: alleen op afspraak via www.ambassadeconsulaat.pro/?54 .
Website: http://finland.nlambassade.org/ .

Het landelijke alarmnummer is ook in Finland 112. En daar kun je tenminste altijd terecht.

Zie ook http://www.nederlandsevereniging.fi/feiten/wonen-werken-en-leven

Toegevoegd na 24 minuten:
"On-call public health services

Health centres are closed in the evenings and at weekends. At these times, acute cases are treated at emergency clinics (päivystys). Emergency clinics are intended for situations in which the patient requires immediate treatment. If your illness does not require immediate treatment, book an appointment at your health station the next time it is open.

Duty doctor services are often provided at a hospital department reserved specifically for it and sometimes, in small localities, in a neighbouring town. Emergency services for children and the young are often arranged in a separate unit. Ask for more information at your health centre during opening hours or look for more information on the website of your municipality."

http://www.infopankki.fi/en/living-in-finland/health/health-services-in-finland

Dus alleen bij echt acute nood via 112 proberen.
Anders kun je eventueel buiten de normale werktijden terecht bij een Emergency Clinic.
Er zijn plaatselijk ook huisartsenposten; meer informatie op de website van je gemeente.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal inderdaad contact opnemen met mijn borgverzekering en reisverzekering. Bedankt.