Is zoveel pijn normaal tijdens bezoek kinesist?

Ik heb een ontsteking van mijn heup. Ik ben vandaag voor de tweede maal naar de kinesist geweest. Is het normaal dat het echt erg pijnlijk is gedurende de behandeling? K. Moet echt even op mijn tanden bijten! Bedankt alvast

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
wat voor behandeling was het precies?
en is een ontsteking niet iets waar je via je huisarts een kuur voor moet halen of zo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Frictie kan pijnlijk zijn, maar als dat het geval is, moet je dat aangeven bij de therapeut, dan kan deze de massage aanpassen aan jouw pijngrens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De behalve is ontstekingswerend Ritsuka. Ben eerst naar mijn huisarts geweedt. Deze heeft me doorverwezen naar een specialist en deze heeft me behandeling bij een kinesist voorgeschreven. Ja Crea misschien moet ik dit meer aangeven. Maar ik dacht op die moment,die pijn hoort erbij. Even doorbijten. Des te beter het resultaat nadien. Groetjes

Antwoorden (1)

Dat komt inderdaad vaker voor. Een van de mogelijke bijwerkingen van de manuele fysiotherapie (dat is de Nederlandse term voor het Vlaamse woord kinesitherapie) is een toename van de pijn die binnen de 24 uur na de behandeling begint op te treden. Die pijn kan één dag of, als je pech hebt, een paar dagen duren.

De eerste oorzaak van deze zogeheten 'napijn' is het uitrekken van de spieren, wat ervoor zorgt dat het geblokkeerde gewricht weer losser wordt. Daardoor ontstaat een soort verrekking.
Ook wordt napijn veroorzaakt door de ontstekingsreactie die altijd in mindere of meerdere mate in het geblokkeerde gewricht aanwezig is. Het mobiliseren ervan brengt een tijdelijke opleving van de ontsteking met zich mee.
Verder kan de behandeling een aantal lichaamsreacties oproepen die niet met het gewricht te maken hebben, waaronder zweten, hoofdpijn, lichte duizeligheid, en een gevoel van vermoeidheid. Daardoor kan de pijn heftiger aanvoelen dan gewoonlijk.

Je hoeft je hier dus geen zorgen over te maken. Deze reacties zijn normaal, en van voorbijgaande aard. Het is bij meer dan 60% van de mensen binnen 24 uur weer verdwenen.
Amadea