Sneller herstel door fysiotherapie voor een kruisband operatie?

Beste,

Klopt het dat wanneer je de voorste kruisband hebt afgescheurd en geopereerd moet worden, het goed is om een sterkere knie te hebben door middel van fysiotherapie? Dit omdat dit de revalidatie zou versnellen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hallo,

Zelf heb ik 3x een nieuwe kruisband gehad.
Mijn tip zou zijn zorg er voor dat je geen haast hebt in de revalidatie. Na de operatie duurt het gewoon ca 9 maanden voor je weer kunt sporten e.d. (afhankelijk van eventuele kraakbeen schade). Alleen topsporters doen het soms in 6 maanden met dag en nacht begeleiding, maar ook daar gaat het wel eens fout.

De rede hiervoor is dat de nieuwe kruisband die er in komt, van een hamstring op patella pees komt. Deze wordt door je lichaam omgezet tot een echte kruisband. Dit betekent dat de kruisband na de operatie eerst zwakker wordt, na 2-3 maanden op zijn zwakst is en daarna sterk wordt.

Belangrijk is dat je tijdens de revalidatie de kruisband niet belast. 1 verkeerde beweging en je kruisband zegt knap, en alles is voor niets geweest. Dus heb vooral geen haast, met dit in je achterhoofd. Ook het gebruik van een kruk is goed, vaak niet zozeer voor jezelf, maar je omgeving stoot minder snel even tegen je aan waardoor je een verkeerde beweging zou kunnen maken. Een soort waarschuwingskruk.

Houd voor jezelf de lange termijn in de gaten. Dus geen haast krukken weg te doen, neem geen onnodige risicos. Gewoon zo goed mogelijk gecontroleerde bewegingen maken. Dit zorgt voor sterkere spieren en voor doorbloeding in het gebied van je kruisband.

Wat betreft revalidatie is het zeker goed om je beenspieren in een zo goed mogelijke conditie te hebben. De kans dat de nieuwe tijdens de eerste tijd knapt is daardoor kleiner, dus zeker aan te raden.

Kalm aan, dan komt het vast goed. Gewoon trouw oefeningen doen en geen rare andere dingen doen. Die kunnen allemaal na 9 maanden weer.

Succes!