Een tintelende pink wat is het?

beste allemaal ik heb sinds een uur of 5 vanmiddag last van een tintelende pink en het topje van me ringvinger.
wat kan het zijn??
ik heb vanmiddag met me buks geschoten lange tijd achter elkaar miss een oorzaak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.1K
Amadea
8 jaar geleden
Een combinatie van overbelast en een beetje afgekneld zijn.

Antwoorden (2)

Klinkt alsof er een zenuw een beetje overbelast/ bekneld is, vermoedelijk door je pink de hele tijd gespannen (krom ?) te houden. Normaliter gaat dat vanzelf weer over. Heeft even tijd nodig om te ontspannen.
Ga je echter elke dag urenlang buksschieten, dan zul je moeten leren om je pink te ontspannen, zodat de schade uiteindelijk niet definitief kan worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
De zenuw loopt overigens door / vanaf je elleboog , en kan al ten hoogte van je elleboog zijn afgekneld - afhankelijk van hoe je je hand en arm houdt, Het tintelen komt door het afknellen van de zenuw door een verkeerde houding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tintelingen in je pink en ringvinger worden eigenlijk altijd veroorzaakt door een prikkeling aan de nervus ulnaris. De nervus ulnaris is de zenuw die onder andere het gevoel in je hand van de ringvinger tot aan de pink verzorgt. Hij loopt vanaf je wervelkolom langs je schouder, door je arm naar de hand.

Vaak wordt zo'n prikkeling veroorzaakt door een cubitaal tunnelsyndroom (ook ulnair tunnelsyndroom of ulnair impingement genoemd). Dit lijkt op een carpale tunnelsyndroom al is de zenuw dan bekneld in de cubitale tunnel in de elleboog. Dit kan je zien als een overbelasting van je arm, hetgeen makkelijk kan gebeuren bij het schieten.

Bij het schieten vang je de terugslag op in je schouder, je drukt de korf dicht tegen de zenuw aan. Uiteraard kan die zenuw daardoor ook geïrriteerd raken.

Beide gaan hoogst waarschijnlijk vanzelf weer over met een paar dagen rust (al kan dat zeker bij een cubitaal tunnelsyndroom ook maanden duren als je pech hebt.) Als de klachten na het weekend nog niet afnemen dan is het wel verstandig om het door je huisarts te laten beoordelen.