Hoe kan het dat ik na een half uurtje werken zo moe ben?

Ik heb sinds ongeveer een half jaar veel vermoeidheidsklachten, zowel lichamelijk als geestelijk. 's Ochtends sta ik redelijk fit op maar na een half uurtje lichamelijke arbeid ben ik enorm moe, heb ik spierpijn en tintelende armen en benen. Ook de ademhaling lijkt dan zelfs energie te kosten en voel ik een soort constante spanning in de buikstreek, en veel neiging tot zuchten. Dit duurt dan een paar uur voordat ik me weer een beetje normaal voel.

Ik ben met deze klachten al een aantal keren naar de huisarts geweest. De eerste keer doorgestuurd naar de internist maar die kon niks vinden. Bij een uitgebreid bloedonderzoek bleken er ook geen afwijkende waarden te zijn, behalve de vitamine B1 en B2 die twee keer zo hoog als nodig waren, maar dat zou mijn klachten niet kunnen verklaren volgens de huisarts. Zij gooit het nu op chronische vermoeidheid en daar heb ik moeite mee.

Mijn ritme is wel behoorlijk verschoven; 12.00-14.00 opstaan, 03.00-05.00 naar bed. Ik slaap licht, maar redelijk goed. Meestal doe ik even een dutje van 19.00 tot 20.00. Verder rook ik, en drink ik met mate. Eet redelijk gezond, slik extra vitamine D (was te laag, is nu 47).

Ik wordt behoorlijk beperkt door m'n klachten, en vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen of er iets over kunnen zeggen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt moeite met de diagnose : chronische vermoeidheid.
Dat is jammer, want wanneer je geen moeite hebt dan kun je een behandeling accepteren.
Het Radboud- ziekenhuis in Nijmegen heeft goede resultaten met behandeling van chronisch vermoeidheids syndroom. Een optie is dat je contact zoekt met een psycholoog. Dit voor je geestelijke vermoeidheid.
tinus1969
8 jaar geleden
'Uitgebreid bloedonderzoek'. Wat is allemaal getest? Vitamine B12 - alleen totaal B12 gemeten (een onbetrouwbare test)? Of helemaal niet?
Schildklier: heb je toevallig een zogenaamde ''subklinische hypothyreoidie'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat je toch nog goed onderzoeken . Vooral die tintelende armen kan duiden op ja slechte doorbloeding . Of zuurstof tekort . Zulke vage klachten had ik ook . Na lange gang bij diverse artsen bleek dat ik 5 dichte aders rond m'n hart had . Dus accepteer niet te snel vermoeidheid's syndroom .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De chronische vermoeidheid is hier niet de kwaal, maar een symptoom van een volkomen verkeerd levensritme / dagritme dat niet bij je past. Kwestie van domme pech. Maar ik zou zeker ook het advies van Kapperkort ter harte nemen ! ZO snel moe is niet normaal, tenzij je inmiddels al een flinke schade hebt opgelopen van het langdurig verschoven ritme. Maar ook dan is het verstandig daar echt mee op te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vitamine B1 is gemeten op 232, dat is een normale waarde maar ik weet er het fijne niet van. De huisarts heeft even gevoeld aan m'n schildklier en daar was niks mis mee zei ze. Bedankt voor al jullie reacties
tinus1969
8 jaar geleden
@makaveli2. Een schildklier voel je niet; dat test je met bloedonderzoek. Dat bloedonderzoek niet doen bij vermoeidheidsklachten is een regelrechte medische misser.
Is die waarde van 232 voor B1 of B12?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry. B12 is inderdaad 232. B1 is 210. Bedankt, ik zal m'n schildklier nog laten nakijken.

Antwoorden (1)

Ik denk als ik het zo lees, dat je gewoon niet geschikt bent voor die late diensten. Ons slaap-waakritme reageert nog steeds - zij het niet bij iedereen even sterk - op daglicht, en als je elke dag pas rond de middag opstaat en tegen de vroege morgen naar bed gaat, is het geen wonder dat je de hele dag totaal geen energie hebt.

Sommige (ochtend)mensen wennen hier na een paar weken aan, maar sommigen nooit. En hoe beroerd het ook klinkt, dan is het wellicht toch de beste optie een ander beroep te kiezen, waarvoor je op tijd kunt opstaan en op tijd weer naar bed. Het is een fabel dat het niet uitmaakt wanneer je slaapt ALS je maar slaapt. De precieze dagdelen dat je slaapt en wakker bent, kunnen wel degelijk enorme invloed op je gezondheid hebben. Nog afgezien van het gegeven dat nacht- en ploegendiensten sowieso, ook als je er wel tegen kunt, een aanslag op je gezondheid zijn.

Hoewel de neiging groot is te denken dat de overlast / problemen groter zijn bij wisselende diensten dan bij altijd 's nachts werken, is dat vermoedelijk toch niet waar. Uiteindelijk kom je gewoon domweg daglicht te kort, wat invloed heeft op de aanmaak van melatonine en je natuurlijke slaap-waakritme / bioritme.