Wat te doen om een ingegroeide teennagel te voorkomen?

Ik kom net bij de dokter vandaan en het lijkt erop dat ik een ingegroeide teennagel heb, of die ga krijgen. De dokter zei dat het nog goed kon komen dus waarschijnlijk is hij nog niet echt ingegroeid.
Hij gaf als enige tip om de nagel een beetje omhoog te wippen met een naald of iets dergelijks. Dit doet behoorlijk pijn aangezien mijn teen al een week ontstoken is. Het is trouwens ontstaan door mijzelf, nagel van mijn grote teen eraf gepulkt en een stuk vel meegetrokken. Daardoor is hij gaan ontsteken en kan er amper op staan nu. Het lijkt ook niet minder te worden, terwijl de pijn normaal binnen 2 dagen weg is.

Ik zou graag tips willen ontvangen hoe ik kan voorkomen dat mijn teennagel verder naar binnen groeit. Ik heb zelf al uitgezocht dat ik kan weken met soda.
iemand nog andere tips? Alvast erg bedankt.

Toegevoegd na 3 uur:
Er zit ook pus in de verdikking(neem ik aan), ik heb gelezen op internet dat iemand de zwelling open heeft gekregen en dat daardoor de troep eruit kon. Vervolgens geweekt met biotex en daarna betadinezalf erop.

Weet er iemand hoe ik de zwelling open kan krijgen op een niet al te pijnlijke manier. Het is geen blaar oid dus het is geen kwestie van door een klein beeje huid prikken met een naald, het zit best diep.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Was de teen al gezwollen en pijnlijk toen je bij de dokter kwam? I Wellicht was de teen toen nog niet zo ver dat hij er iets aan kon behandelen en heeft daarom het voetenbadje eerst aangeraden. Toch is het de beste optie om de huisarts even te laten behandelen als de teen strak en gespannen is en het weken niet werkt. Hij zal op een steriele manier de pus laten weglopen en er een antibacteriële zalf opsmeren met een ontstekingremmer. Misschien zal hij ook antibiotica voorschrijven. Ga nooit zelf knijpen of prikken met een naald, het is geen blaar!
Indien je een open wondje hebt, ga dan niet in de soda of Biotex weken! Een open wond in de biotex is vragen om besmetting. Zo'n badje wordt meestal aangeraden in een stadium dat de huid nog te hard is en de ontsteking er onder zit. Even weken in soda of Biotex (Biotex groen vormt niet zo snel eelt als soda) maakt de huid namelijk weker zodat het vuil eronder naar buiten kan.

Wil je nog niet naar de dokter, neem dan in elk geval voetenbadjes. Neem een teiltje met gekookt water en los hierin Biotex groen of natuurzuivere soda of zuiveringszout. Dit werkt antibacterieel en maakt de plek dus goed schoon. Laat het water afkoelen tot het te verdragen is voor de voeten en zet je voet er dan zo'n 10 min. in. Probeer het 3 x per dag te doen. Na een paar dagen ben je meestal van een ontsteking af. Bij een opeenhoping van pus, ga je naar de dokter!

Soms ontkom je niet aan ingegroeide nagels en de oorzaak is niet altijd duidelijk. het kan door de bouw of stand van de tenen ontstaan, het schoeisel kan schuldig zijn en ook de stand van je voet kan de oorzaak zijn.....in elk geval is het meestal een kwestie van pech hebben als je zelf de nagels tenminste niet altijd te ver in de hoekjes te kort of te rond knipt.

Je kunt dus het best de nagels na het douchen,(knip zeregelmatig) recht afknippen en niet rond tot in de hoekjes. Zorg ervoor dat je ze niet te kort knipt, maar wat langer dan jouw teen. Echter ook weer niet te lang laten.
Droog je voeten als ze nat zijn altijd goed af want bij natte voeten groeien ze makkelijker in! Draag ook geen te smalle schoenen en loop regelmatig op pantoffels of sokken als je thuis bent. De tenen moeten dan meer 'grijpen' en werken en worden zo beter doorbloed. Loop ook in open schoenen in de zomer. Blijf met je vingers van de nagels af en pruts er niet aan! Ga ook niet met een schaartje pulken onder de nagelrand...zo kunnen infecties ontstaan en dan ben je weer verder van huis.
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Als het al lijkt iets minder te worden is dat al een goed teken. Het duurt echter wel een paar dagen en dan moet je ook regelmatig meermaals op een dag wél in het voetenbad. Het vuil moet er hierdoor uittrekken. Als er zich dan pus gevormd heeft kan je vaak de nagelriem wat losmaken en komt het pus naar buiten, althans als de ontsteking bij de nagelriem zit. Als het na een paar dagen regelmatig weken nog niet weg gaat en de plek is opgezwollen , kleurt gelig/groen en de huid is gespannen, ga dan wel naar de dokter en laat die het pus verwijderen en de teen behandelen.

Andere antwoorden (2)

De teennagel als je die bijknipt alleen recht afknippen, niet in een halve cirkel.
Maar beter is het nog om het uitgegroeide randje bij te vijlen.
Amadea
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Zie mijn reactie voor een podotherapeut, die zijn gespecialiseerd en voorkomen erger.
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat Ivana zegt, of naar een pedicure.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nagelbeugels werken echt goed, mits aangebracht door een deskundige.
En blijf met scherpe dingen van je ontsteking af. Ontsmetten metvsterilon en zorgen dat je teen lucht krijgt (dus geen zweetlaarzen aan) dan gaat de ontsteking wel weg.
Probeer de nagel uit de ontsteking te 'trekken' hierdoor komt als het goed is al wel wat pus vrij. Verder helpt zinkzalf ook om de ontsteking uit te drogen. Ik heb er zelf al een aantal keer last van gehad maar bij mij was het beide niet genoeg om te voorkomen dat ze een stukje nagel en huid weg hebben moeten snijden. Ik raad je aan om veel te weken met soda, wijde schoenen te dragen en zo min mogelijk er een sok omheen te hebben. Sterkte!