Is het normaal om steeds een zeer zacht gesuis in je oren te horen?

Sinds enkele weken hoor ik een zeer zacht gesuis in mijn oren maar heb de indruk dat ik dit eigenlijk al altijd heb gehad. Ik vroeg me af of dit normaal is of zoals je tegenwoordig overal leest het een teken is van tinitus. Het klinkt helemaal niet zoals een overdreven hoog en irritant geluid als bij tinnitus maar gwn een zachte suis te vergelijken met speakers die opstaan maar waar geen geluid uitkomt. Ik heb mijn 16 jarig gehoor getest en ik blijk nog 99% van mijn gehoor te bezitten.

Tevens hoor ik het enkel al het echt stil is of als ik het geluid echt probeer te ''zoeken''.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Herkenbaar. Is volgens mij normaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is het 'geluid' van stilte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het ook. Moet je mee leren leven. Of naar de chiropractor. Er zit misschien een blokkade in je nek. T is bij mij iets minder geworden maar nog steeds last van.

Antwoorden (3)

dit is allesinds geen "normal" iets,
ik kan je helaas niet zeggen wat het is.

Ik stel voor dat je voor dergelijke problemen even een huisarts raadpleegt want dat klein beetje gesuis kan misschien erger worden.

en het is natuurlijk beter preventief te handelen :)

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinnitus is er in alle toonaarden sterktes en soorten geluiden. Je kan het hebben overgehouden aan vele discoavonden. Maar het kan ook zonder die oorzaak ontstaan. Kenmerkend voor tinnitus is, dat het hoorbaar is als het stil is. Geen andere storende geluiden en dan vooral als je in bed ligt en alles stil om je heen is.
Het is een soort gehoorbeschadiging, maar helemaal zeker weet men dat niet en er is tot nu toe weinig aan te herstellen.
Wel zijn er richtlijnen om er zo weinig mogelijk last van te hebben.
Ga naar een gehoorspecialist, die hebben hier brochures over met tips. (met gehoorspecialist bedoel ik bijvoorbeeld Schoonenberg, maar er zijn er velen). Een andere mogelijkheid voor oorsuizen is hoge bloeddruk, maar ik neem aan dat dat bij jou niet speelt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het vreemde aan mijn probleem is dat dit geluid helemaal niet lijkt op een echt geluid.. Wanneer ik op het internet zoek naar typische tinnitusgeluiden op alle frequenties en ik vergelijk deze met wat ik heb lijkt hetgene wat ik heb veel natuurlijker... Ik heb ook al een gehoortest laten doen en bezit nog 99% van mijn gehoor.. Blijf het probleem vreemd vinden.. Vraag me af of niet gewoon iedereen het heeft maar dat sommige het geluid gewoon nog niet "gevonden" hebben tijdens de stilte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om even op daarstraks terug te komen denk dat ik het antwoord zelf heb gevonden. Het zijn eigenlijk 2 geluiden die ik hoor 1) mijn bloed dat vloeit (laag geluid) je hoort dat het niet constant is maar eerder met schokken (bloed stroomt in schokken) en het 2de geluid is een hoof geluid en is volgens mij mijn zenuwstelsel dat aan het werken is :)
kijk eens op internet naar tinnitus dit is vooral een psychologisch e ziekte maar kan ook gewoon komen door een verstopt oor of ziektes ga anders naar de dokter en laat je oor ander uitspuiten of vul hem zelf met soda een keer ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat dit een psychologische ziekte is? Absoluut NIET.
Met oren uitspuiten schiet je niets op bij ruis. Je zet vraagsteller echt op het verkeerde been.