gewichtsschommeling in grote hoeveelheden, gevaarlijk?

Ik heb sinds mijn 12e een eetstoornis, anorexia. Maar na 1 jaar kreeg ik ook eetbuien, waardoor ik soms weer heel veel aankwam, dan weer afviel.
Het zag er zo uit:
Toen in anorexia kreeg was ik 27 kg afgevallen, dan 30 aangekomen door eetbuien. Dan weer 14 afgevallen, dan weer 20 bijgekomen, dan weer 15 afgevallen, dan weer 15 aangekomen, dan weer 8 kg afgevallen dan weer 10 aangekomen, dan weer 5 afgevallen en dan weer 10 aangekomen.
En zowel afvallen als aankomen, gebeurde in 2 maanden tijd, of soms nog minder.

Ik vraag mij nu af of dit schadelijk is voor mijn lichaam, en zo ja, wat voor problemen kan ik hierdoor krijgen?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.proud2bme.nl/info/Anorexia/Gevolgen
Erna55
9 jaar geleden
Welke problemen jij daarvan zult ondervinden, is niet te zeggen.
Dat is een kwestie van afwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik weet ook wel wat de gevolgen zijn van anorexia.. dat hebben ze wel in mijn hoofdgedreund. Maar zijn er geen algemene gevolgen van erge gewichtschommelingen?

Antwoorden (2)

Zowel anorexia nervosa als boulimia nervosa zijn stoornissen die op de lange duur levensbedreigend zijn en ernstige lichamelijke, psychische en sociale gevolgen kunnen hebben.

De ernst van een eetstoornis wordt zeker niet alleen bepaald door het gewicht. Zo kan een boulimia nervosa-patiënt een 'normaal' gewicht hebben, maar dat betekent nog niet dat haar eetstoornis daarom niet ernstig kan zijn en ze dringend hulp nodig heeft.

Boulimia nervosa is net zo riskant voor de gezondheid als anorexia nervosa. Bijna tweederde van degenen die overlijden aan de gevolgen van boulimia nervosa, overlijden aan de complicaties ervan in verband met kaliumgebrek.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja dat weet ik, maar ik heb een eetstoornis.. ik heb al veel behandelingen achter de rug dus weet heus wel dat het gevaarlijk is etc. Maar mijn vraag is of zo erge gewichtschommeling gevaarlijk is? En op welk vlak?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus, Het is zeker zinnig de bron van de deskundige An Vandeputte eens goed door te lezen.
"princes" na veel behandelingen weet je ook dat je behandelaars niet blij zijn als je dit soort vragen op Internet of aan wie dan ook stelt. Niemand hier op GoeieVraag heeft kennis van jou specifieke toestand en achtergrond.
Jijzelf weet de antwoorden maar al te goed en al lang.
Deze website ken je ook allang:
http://www.spreekuurthuis.nl/themas/eetstoornissen/informatie/diagnose,_onderzoek_en_prognose
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"princess" wat je au pair in Amerika betreft, heb ik nog voor de zekerheid nog even rondgevraagd bij collega's.
Als blijkt dat je Amerika bent binnen gekomen om als au pair te werken en er blijkt dat je iets essentieels hebt verzwegen (Nu blijkt dat ik nu geen au pair meer kan worden, maar ik wil dit zo zo zo graag!) dan loop je een hele grote kans geconfronteerd te worden met een torenhoge schadeclaim. Ieder advies om het te proberen is onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fremar, als de vragen van princess serieus zijn, maak ik mij grote zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@joandarc ik weet eerlijk gezegd niet goed wat u probeerd te zeggen. Bedankt voor de site, die kende ik nog niet lol. Ja mn vragen zijn serieus, ik ga hier geen vraag stellen waarop ik geen antwoord wil.
Terwijl je lichaam in de groei was, heb je onvoldoende voedingsstoffen binnen gekregen.
Organen hebben daardoor niet goed kunnen functioneren.

De " normale" functies zijn niet optimaal ( geweest).
Dit uit zich in : verstoorde hormonale balans, verzwakt immuunsysteem, verzwakte opbouw van botten en spieren, etc.

Er zijn :
Hormonen die ervoor zorgen dat we groeien.
Hormonen die de stofwisseling regelen.
Hormonen die ervoor zorgen dat de geslachtsorganen zich ontwikkelen.
Hormonen die de suikerspiegel in het bloed regelen
Hormonen die zorgen voor het lichaamsritme van slapen en wakker zijn.
hormonen die invloed hebben op emoties.

Al deze functies zijn verstoord op het moment dat je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.
Je lichaam heeft zich niet optimaal kunnen ontwikkelen.
Welke gevolgen dat per orgaan heeft, dat is moeilijk te zeggen. Als je vanaf nu wel gezond kunt blijven zullen je vitale organen (hart, bloedvaten, nieren, etc ) zich wel redelijk herstellen.

Ook je emotionele ontwikkeling van kind naar volwassene is verstoord. In de pubertijd leer je meer zelfstandig te denken, de gevolgen te overzien van je daden, en verantwoordelijkheid te dragen.
Omdat je in die jaren vooral bezig was met je eetstoornis, heb je daar nog een inhaalslag in te maken.
Dat kan, wanneer je de eetstoornis ( continu denken aan wat en hoe te eten ) geen aandacht meer hoeft te geven.